Puutarha

Antakaapa joitain vinkkejä puutarhanhoitoon ulkona.

Avainsanat: puutarha kukkasia vihanneksia

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 20.04.2009 - 17:30

Puhdista kukkapenkki hyvin rikkaruohoista ja lisää uutta multaa.
Käytä valmiita taimia.
Poista armotta huonosti kukkineet taimet.
Varaa kukkapenkille iso alue ja pyydä myyjältä ohjeita mitä kukkia siihen pitäisi laittaa, että jokin on aina kukassa läpi kesän. Pyydä myös apua niiden ryhmittelemiseen.
Älä nuukaile. Kerran vuodessa niitä vain ostetaan.
Älä laita puita ja koristepensaita liian ahtaaseen paikkaan, sillä ne kasvat yllättävän paljon.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 20.04.2009 - 17:47

Lisään vielä: kastele lievällä lannoitevedellä kesäkukkiasi niin ne kukkivat kauemmin. Melkeinpä kaikki kesäkukat pitävät kuihtuneitten kukkien poistamisesta ja rehoittavat entistä enemmän.

Säästyt kitkemiseltä , jos käytät katetta pensaitten alla.

ennen kaikkea: istu ja nauti pihastasi...kesä on niin lyhyt aika...kaiken ei suinkaan pidä olla tip top.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 20.04.2009 - 19:16

Noilla edellisten neuvoilla sinä pärjäät. Ja kyllä posti kantaa sinulle kotia kaikenmaailman puutarhamyymälöiden mainoslehtisiä jossa on neuvoja ja vinkkejä.

Mie oon kiukkunen nyt. Hitot minä mitään vinkkejä kerro kun oma puutarhakin kaljuuntuu.
Meillä kai pitäisi hävittää viimeisetkin kukkapenkin, kun kuulemma ovat tiellä. Ei pääse traktorilla ajamaan nurmikkoa kunnolla kun aina pittee kiertee.
Viimevuonna jouduin antaa periksi kolmen vuorimännyn tapaisen ja muutaman pensaan kanssa. No siitä hyvästä pistin sitten siirtämään kaksi marjapensasta ja kolme kriikunapuutakin etteivät ole tiellä. Niin minua kismittää että peruin puutarhalehtenikin. Mitäs minä sillä teen. Osaa tuo nurmikko kasvaa ilman lehtiäkin. Mulla on mahtava tontti eikä saa käyttää siihen luovaa hulluuttaan!

Lisätty: 20.04.2009 - 23:00

Vai käsipeli sille! Se pirulainen kun kertoo isoon ääneen kuinka hän osti mammalle traktorin jolla saa hurruutella nurmikkoa.Juu - u. Hän ajaa sillä ja minä sillä vanhalla vetävällä ajan kaikista pahimmat paikat. Ja kaupanpäällisiksi väännän itkua kun selkään sattuu sen jälkeen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.04.2009 - 22:29

oi ida..ymmärrän tuskasi, mutta pistäpä se isäntä nyt kuriin ja laita käsipeli hälle, ..niin ja putarhassa käytän sadetinta , kun on ollut pitkään kuivaa...saa vaan katsella lepotuolilla löhöillen , kun puutarha kastuu...kätevää...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.04.2009 - 01:07

Meillä on niin hiekkaista joka paikka että nurmikot kasvaa huonosti, joten perusta nurmikot ja kukkapenkit kunnon mullasta.
Valitse kasvit kasvillisuusvyöhykkeen mukaisesti ja kasvupaikan mukaan. Aurinkoinen, puolivarjo.
Kukat tykkää hepan lannasta tai kanan kakasta.
Muista, ettei kaikki kasvit tykkää kalkituksesta. Suurimmalle osalle se on hyväksi, esim. omena.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.04.2009 - 10:50

Ne osat puutarhasta,jossa minulla ei kasva mitään monivuotista,käännän lapiolla ja levitän kanankakkaa muhimaan.Se saa kasvit ja kukkaset oikein vauhkoksi kasvamaan.Nurmikolle levitän hieman kalkkia.Minulla on etelän puolinen puutarha,joten kasteluun menee paljon aikaa.Olen erittäin ylpeä puutarhastani.