Mikä on hammashihna?

Onko huoltokirjassa mainittu hammashihna sama kuin jakopäänhihna? Eli se kallis remonttikohde autossa aina n. 100 000 kilsan välein.

Lisätty: 21.04.2009 - 14:08

Jep, soitin Autoasiin ja sain korjausajan. Nyt seisotan autoa siihen asti, en uskalla ajaa. Ja hintaa remontille tulee kuulemma n. 800 eur. Huh, huh.

Avainsanat: jakopäänhihna hammashihna

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 20.04.2009 - 18:54

Jakopäänhihna on hammastetu hihna joka pyörittää nokka-akselia. MUISTA VAIHTAA AJOISSA!
Ettei käy näin:
Eräällä pariskunnalla ei auto enää käynnistynytkään, auto merkkihuoltoon ja osoittautui, että nokkaremmi poikki, yläkerta romuna. Auton omistaja tiedusteli ystävällisesti; olisiko tämän voinut ennaltaehkäistä ettei näin kovin kalliiksi olisi tullut? Asentaja tähän että on näitä tapana vaihtaa joskus. Mittarissa oli 297340 km, hihna oli alkuperäinen. Tarina on tosi.

Kysyjän kommentti

Vaihdettu on ja seuraavat vaihtovälit nyt tiedossa.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 20.04.2009 - 15:42

On sama asia. Riippuu automerkistä ja mallista, onko se helppo vai vaikea työ. Itse asiassa se on aina periaatteessa helpohko homma, joissain autoissa vain tarvii tehdä muutama tunti töitä, jos joutuu purkamaan ensin paljon osia tieltä. Jakopäänhihnan lisäksi yleensä vaihdetaan myös vesipumppu ja hihnan kiristysrulla. Kyllä siihen muutamia satasia saa kulumaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 20.04.2009 - 15:57

Tuohon hintaan sanoisin, että aika paljon vaikuttaa käyttääkö autoa merkkikorjaamolla vai pikku pajalla. Merkkikorjaamoilla on merkkikohtaiset työajat ko. työlle joka sitten kerrotaan tuntiveloitustaksalla. Samoin jakohinhan hinnoittelu. Mikäli autossasi on takuu voimassa, silloin työ on teetettävä merkkikorjaamossa. Takuuehdot. Pienemmillä korjaamoilla tuntiveloitushinta on yleensä vakio. Varaosahinnastokin on toista. Työ on varmasti ihan yhtä hyvää. Kysele hieman eripaikoista jos mahdollista ennenkuin viet auton jakohihnan vaihtoon.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.04.2009 - 16:29

Se on ehdottomasti vaihdettava ja mieluummin liian aikaisin kuin myöhään. Joissain malleissa "vaikeat olosuhteet" jopa puolittavat vaihtovälin ja Suomessa sellaiset taitaa pitkän talven takia olla.
Takuun säilyminen ei enää edellytä merkkikorjaamolla tehtyä työtä, mutta hyväksytyllä korjaamolla kuitenkin.
Itse suosittelisin hyvämaineista ei-merkkikorjaamoa, mutta jos sellaista ei läheltä löydy, niin sitten merkkiliikkeeseen. Kysy puhelimella hinta kummastakin.
Voisit pyytää ihan kirjallista kustannusarviota, johon pyydät lisäämään työt jotka saattavat tulla vastaan huoltoa suoritettaessa.
Pyydä soittamaan, jos arvioitu kustannusarvio ylittyisi. Tietysti kaikki sanovat tekevänsä sen automaattisesti, mutta käytännössä niin ei aina ole tapahtunut.
Jos kerrot auton merkin ja mallin, sekä ajokilometrimäärän, niin voisit saada vihjeitä, mitä muuta ehkä kannattaisi samalla tehdä tai tarkistaa.
Esim. jarruneste pitäisi vaihtaa parin, kolmen vuoden välein ja vaihdelaatikon öljyt ainakin joskus, vaikka huoltokirjassa ei sellaista useimmiten mainitakaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 20.04.2009 - 17:33

Sama. Jos autosi nykiminen johtuisi ko.asiasta olisi vika tosi paha . Jos mäntä pääsee koskettamaan venttiiliä niin ääni on karmiva ja auto sammuu siihen paikkaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.04.2009 - 18:51

Ei olut mitään tietoa hammashinasta,nyt tiedän minäkin mikä se on.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.04.2009 - 21:04

Toisissa autoissa on myös ketju jota ei vaihdeta ja hihnan vaihtokin on auto kohtainen ja eihän se välttämättä ole kallista.

Lähteet:
autotalo laakkonen

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.04.2009 - 01:12

Jakopään hihnan vaihtovälit kannattaa merkata huoltokirjaan. Meillä on autossa merkkivalo koska tarvii vaihtaa. Yleensä menee aina pari tuhatta kilsaa yli, mutta vaihdettu on.