Mitä ohjeita antaisit pitkälle pyörämatkalle?

Ajattelin ensi kesänä pyöräillä mökille, n. 200 km Helsingistä. Lähtö aamulla, perillä illalla, matkanopeus n. 20 km/h. Olen kyllä hyväkuntoinen ja pyöräillyt työmatkat, mutta ei kokemusta pitkistä matkoista.

Avainsanat: pyöräily

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 20.04.2009 - 12:36

Ihan noin pitkiä en ole polkenut, vaikka yli 100km on kyllä päivässä tullut ajettua. Vaatii jo hyvän pyörän jos meinaat pitää koko matkan tuota 20km/h vauhtia.
Tarkista ainakin pyörä kunnolla ennen reissua, jos kumissa pieniäkin halkeamia niin vaihda se/ne, ketjut, laakerit huolto voitelu. Itse jakaisin tuon matkan osiin (esim 4x50km), ei tunnu niin pitkältä, siis tauko 50 km välein. Huolellinen reitin valinta, moottoritiellä ei pyöräillä, selvitä pyörätiet pieni mutka turvallista tietä on parempi kuin kapean rekkaväylän pientareella. Juomapullo mukaan ja mahdollisimman vähän painoa, ruokaa ja lisää juomaa saa matkan varrelta.
Kuullostaa hienolta - toivottavasti myös toteutuu reissu.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 20.04.2009 - 11:55

no ainakin paljon juotavaa, ja syötävää.. ja kunnon vaatteet ettei tuu mitään hiertymiä.. onnee koitokseen!! aika pitkä matka on

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 20.04.2009 - 12:02

Kypärä, juotavaa, syötävää ja hyvät pyöräilytamineet päälle. Sateenkin varalle jotain mukaan. Onnea paljon. Uskoisin, että on hyvä kokemus, ja teet sen toisenkin kerran.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 20.04.2009 - 12:11

Pääset helpommalla, jos menet vaikkapa bussilla.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 20.04.2009 - 12:33

Tyttöjen ohjeiden lisäksi neuvoisin vielä ottamaan työkaluja ja renkaan paikkausaineita jos ei kuulu pyörän varustelaukkuun. Ja tietysti kännykkä johon tallennat auttavan puhelimen nron siltä varalta että itsellesi tulee ongelmia. Ja rauhallinen matkavauhti ihan säästä riippuen. Auringoisena päivänä muista ehdottomasti suojavoiteet ja hattu päähän! Onnea pyöräreissulle!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.04.2009 - 12:36

kypärä päähän,juotavaa ja syötävää mukaan. hyvät pyöräily vaatteet päälle ja mukaan sade asu jos satuu satamaan matkalla.mutta onhan tämä pitkä matka varmaan täytyy aikaa varata aika paljon matkaan. mutta kyllä uskon että se sinulta onnistuu kun olet hyvä kuntoinen. ONNEA KUITENKIN TOIVOTAN JOS MATKAN TEET.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.04.2009 - 13:02

Treenaisin kyllä ensin vähän pidempiä matkoja. On aivan eri asia polkaista töihin lyhyellä matkalla kuin ottaa 200 km:n urakka. Jos ei työmatkasi sitten ole kovin pitkä. Silloinhan siinä olisi tullut treeniä tarpeeksi. Matkaonnea!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.04.2009 - 13:13

Ja kaiken tuon (juomaa, ruokaa, rahaa, känny, pyöränkorjausvälineitä, vaatteita erilaisiin lämpötiloihin ja olosuhteisiin ym.) lisäksi ehkä joku nukkuma-alusta mukaan, jos matkan aikana pitääkin välillä levätä? 200 kilsaa kuulostaa aika pitkältä matkalta, kun itse en ole mennyt varmaan edes 40 kilometriä yhden päivän aikana (olenkin melkoisen huonokuntoinen). Mutta eiköhän siellä hyvällä kunnolla pärjää ilman mitään erikoista. Ja varmaan menetkin tuon matkan jonkinlaisena haasteena (muuten kai menisit jollain muulla kuin polkupyörällä).

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.04.2009 - 15:00

Teoriassa aikaa menee jo polkemiseen vähintään 10 tuntia, mutta myös taukoihin on varattava aikaa ja poljettava tasaisesti. Jos otat nopeita pyrähdyksiä innoissasi, väsyt nopeammin. Kestävyyden tae on tasaisuus. Elektrolyyttijuomaa tarvitset matkaan ainakin 6 litraa, pelkkä vesi ei riitä. Määrä kuulostaa paljolta, mutta on realistinen. Tauota matka esim. 50 kilometrin välein. Varo syömästä paljon matkan aikana. Ennemmin vähän ja usein. Samoin juoman kanssa. Valitse asu siten, että voit pukea ja riisua matkan aikana tarvittaessa. Huolla pyörä ja ota korjaustarvikkeet mukaan. Muista hyvät kengät ja suojaudu auringon paisteelta aurinkolaseilla ja jollain hatulla. Pyöräilykäsineet voisivat olla myös hyvä juttu.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.04.2009 - 15:03

Minä pyöräilin keskisestä Suomesta Kalajoen hiekkasärkille uimaan noin 250 km ja olin suosiolla yhden yön vatupassissa eli nukuin.

Pyörä pitää olla huollettu ja renkaan rikkoutumiseen pitää varautua. Jotain pientä purtavaa ehkä, mutta juotavaa on oltava ja mieluimmin helposti esille otettavana.

Pussiin mukaan kuiva varapaita ja mahdollisesti joku kevyt vettä pitävä takki.

Oli kuuma hellepäivä kun läksimme seikkailuun ja niin siinä kävi, että satula rupesi ikävästi hiertämään takapuolta. Kyselin matkanvarrelta kaupoista talkkia. Eihän sitä löytynyt, joten ostin perunajauhopaketin ja tuprutin sitä pöksyihini. Eipä hiertänyt enää.

Kannattaa etsiä sivuteiltä reitti. Kävin vain 35 km päässä taannoin ja olin henkeni kaupalla autojen kiusana. Vaikka ajoin melkein penkalla, autoista käyvä ilmavirta horjutti pyörän vakautta. Ja autoja on tosi paljon, varsinkin rekkoja.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.04.2009 - 21:08

Paljon nestettä mukaan ja energia patukoita ja iloista mieltä

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.04.2009 - 21:25

juotavaa ja ajan kanssa on turha kilpailla, ota rauhallisesti

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.04.2009 - 11:07

Kunnon varusteet ja energiapatukoita mukaan,muun evään lisäksi.Muista lepohetket.