Nouseeko vedenpinta, kun jäälautta, jonka päällä on kivi, sulaa ja kivi painuu pohjaan?

Avainsanat: jää vesi kivi

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 20.04.2009 - 12:16

Kyllä se näin menee että nousee. kissanaiselta hyvin hauska ja totuudenmukainen esimerkki. Sama se millä sitä tilavuutta lisää niin pinta tosiaan nousee.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 20.04.2009 - 11:54

ei

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 20.04.2009 - 11:58

Minun mielestä sen kiven tilavuuden verran nousee. Mutta eihän sitä silmin näe. Jos minä menen kylpyammeeseen, niin vesi nousee ihan silmin nähden.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 20.04.2009 - 12:13

Kyllä. Tosin ei siittä mitään tsunamia synny, vaikka olisi isompikin kivi, mikäli on kyse järvestä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.04.2009 - 12:43

Vesi nousisi ilman kiveäkin, kun jää sulaa, koska jää on vettä kevyempää. Kun kivi putoaa lautalta vesi nousee kiven tilavuuden verran. Lopullinen vedenkorkeus saavutetaan kun loppu jää on sulanut. Sen jälkeen alkaa laskeminen haihtumisen seurauksena.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.04.2009 - 12:57

Tottakai. Jos pistät saaviin ison limsapullon huomaat se konkreettisesti itse, vesi nousee tai jos saavi on täynnä vettä vesi tulee reunojen yli. Järvet, lammet ja sellaiset on niin suuria että siellä sitä ei huomaa ellei se kivi sitten ole kerrostalon kokoinen ja lampi pieni...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.04.2009 - 13:03

Teoreettisesti vedenpinta laskee. Otetaan esim. 100 litran kokoinen jääkappale. Jään tiheys on n. 90 % veden tiheydestä. Se painaa n. 90 kg (eli sulana vetenä se on 90 kg). Kun se on vesialtaassa, niin se syrjäyttää painonsa verran vettä eli n. 90 litraa, jolloin 10 litraa jäätä on vedenpinnan yläpuolella. Jos jään päällä on kivi, joka on esim. 1 litra ja se painaa 2 kg, niin yhteensä kivi ja jää syrjäyttävät vettä 92 kg. Mutta niiden tilavuus yhteensä jään sulattua on 90+1 = 91 litraa. Eli lopputulos on sama kuin jos altaasta olisi otettu 1 litra vettä pois.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 20.04.2009 - 15:19

Tuo andekin esimerkki ei sovi tähän. Meillä on joka kevät kisa kuka arvaa milloin keilapallo putoaa saaviin, pitää arvata päivä. Saavi on pinnalta jäässä ja noin viisi senttiä yläreunasta on tyhjää. Kun pallo putoaa sinne tulee vesi yli reunan. Kyllä veden pinta nousee kun iso esine sinne mätkähtää. sanokoon andek ja fysiikan laki mitä hyvänsä. T.Timo

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.04.2009 - 23:30

Kyllä siitä nousuvesi syntyy

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.04.2009 - 11:07

Ei nouse.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.04.2009 - 01:29

Hetken mietittyäni totesin vedenpinnan nousevan.