Uskaltaako ajaa korjaamolle?

Autoni "yskii" kun vaihtaa kakkoselta kolmoselle, ei vapaalla eikä suuremmalla nopeudella ajaessa. Uskallanko ajaa sen itse korjaamolle ja osaako kukaan sanoa mistä (kuinka kalliista) viasta voisi olla kyse? Vuosihuolto on tehty viime syyskuussa.

Lisätty: 19.04.2009 - 17:19

Kun vaihdan kakkoselta kolmosella ja ajan hetken niin nykiminen alkaa. Hiljainen töyssäys ja taas normaalia käyntiä kunnes taas hiljainen töyssäys ja normaalia käyntiä. Aivan kuin moottori sammuisi sekunnin murto-osaksi ja lähtisi taas käyntiin. Mitään varotusvaloja ei syty eikä moottori kuumene.
Sitä ajamista vaan kyselin siksi, ettei sitten vika vaan suurene matkalla.
Auto on Opel Astra 1,6 vm.-01. ajettu 123000.

Avainsanat: kärjet kengurubensaa tulpat

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 19.04.2009 - 17:00

Kakkoselta kolmoselle vaihtaessahan vaihde on vapaalla? Nykiikö se siis vain kolmosella hiljaa ajettaessa koko ajan?
Auton merkki tai ainakin vuosimalli auttaisi myös vian määrittelyssä.
Millaista ääntä se pitää nykiessä? Ovatko nykäykset teräviä?
Kerro vähän lisää.
Korjaamolle voit kyllä ajaa, jos varoitusvaloja ei pala ja moottorin lämmöt ei nouse.

Lisätty: 19.04.2009 - 21:48

Noinkin uusi auto on jo niin tietokoneohjattu, että parasta vain ajaa se korjaamolle, jossa se liitetään toiseen tietokoneeseen.
Saavat sitten keskenään etsiä vian.
Mekaanikko sitten vain vaihtaa osan, jonka tietokoneet kertovat.
Se on lultavasti joku lämpötilan tunnistinanturi, moottorin ohjainyksikkö tai vastaava.
Jos vika olisi minun autossani, niin laittasin sähkölaitteiden anturien liitoksiin Crc:tä.
Aika usein itse osa ei ole rikki, vaan liitokset hapettuneet.
Vika tietysti korjaantuu, kun osa vaihdetaan uuteen ja hapettumattomaan.
Olisitko niin kätevä, että vähän retuuttaisit moottorista lähtevien johtojen liitoksia?
Ovat kyllä monesti niin kinkkisen ahtaissa paikoissa, että niitä ei edes päältäpäin näe.
Hyvällä tuurilla vika korjaantuisi ilmaiseksi.
Minun luonteellani tekisin sitä varmaan kuukauden, ennen kuin uskoisin, että jotain on sittenkin rikki. Tulpista tuo käytös ei johdu.
Noin lonkalta heittäisin korjauksen kustannusarvioksi vähän alle 200 euroa.

Lisätty: 27.04.2009 - 22:38

Jakohihnan vaihdolle ja huollolle tuo ei ole aivan paha hinta.
Arvaukseni siihen nykimiseen ei ollut siis ihan oikea, sillä uskoin vian olevan jossain tunnistimessa/anturissa tai releessä. Puola on vähän isompi osa ja saattaa tulla maksamaan jopa pikkuisen yli 200€.
Toivottavasti se myös tulee sen vaihdolla kuntoon. Jos niin on, niin sitten saatkin ajaa taas kauan ilman korjauksia.
Auton vaihtaminen se ainakin maksaa ja paljon.

Lähteet:
arvaus

Kysyjän kommentti

Kiitos kun viitsit nähdä vaivaa vastauksen suhteen. Käytin korjaamolla, on ajettu 124 000 joten jakopään hihna pitää ensin vaihtaa. Sitten tekivät vuosihuollon samalla päälle joten hintaa tuli komeat 840 eur. Ja itse vika voi kuulemma olla sytytyspuolassa, joten uusi aika vaan ja hintaa taas n. 200 eur. Taitaisi todella ehkä olla parempi ostaa uusi auto mutta kun en raaski vanhasta kaverista vielä luopua ;)

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 19.04.2009 - 16:06

Riippuu vähän autosta onko diesel vai bensa auto.Mielestäni voit ajaa korjaamolle sillä luultavasti sähköpuolella vikaa

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 19.04.2009 - 16:46

Vaikeaahan se on arvioida hintaa kun syy voi olla mikä vaan. Vie vain mahdollisimman pian korjaamolle.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.04.2009 - 16:54

no jos sinne pääset, niin asiat ratkennee..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.04.2009 - 17:07

uskaltaa :)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.04.2009 - 18:24

Aja vain, kuullostaa vaarattomalta, mutta en vastaa sanoistani, ihan kuin ryyppy olisi päällä, tai muu vika kaasuttimessa joka aiheuttaa vääränlaisen seoksen, eli se meinaa tukehtua kuormitettaessa pienillä kierroksilla (painettaessa kaasua).
Onko auto seissyt pitkään (talven) ja nyt ensimmäiset ajo-km, niin voisi olla myös aluksi kosteus tms. sytytyspuolessa, tai ei sentään, Espoossa aurinko on jo kuivattanut moneen kertaan ?
Varmaan halpa vika, ellei ole talvella päässyt jäätymään ja halkaisemaan blokkia. Tarkista onko öljyn ja jäähdytysveden ulkonäkö ja määrä normaali, ettei ole päässyt sekoittumaan.
Tulppien nokisuuden yms. olet varmaan tarkistanut, tosin nyt ne voi olla nokisia, kun kerran käynti on huonoa.
Toivottavasti joku kunnon autoalan ihminen vielä vastaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.04.2009 - 21:06

Helppo juttu: Aja korjaamolle autosi. Sielä on ammattitaitoinen henkilökunta ja osaa sanoa syyn jo autoa vietäessä. (Luullakseni korjaus ei olisi kovin kallis).

Lähteet:
Oma tieto.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.04.2009 - 21:54

Vie vain korjaamolle,kyllä pienikin vika korjaamolla maksaa paljon.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.04.2009 - 01:58

Vie vaan korjaamolle. Sitä vartenhan ne ovat, että tutkivat ja paikallistavat vian. Minä olen ainakin saanut korjaamolta hinta-arvion vian löydyttyä. Eivät tee ilman lupaasi mitään radikaalia ja kallista.

Lähteet:
Pärnäsen korjaamolle, -molle. -molle.....

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.04.2009 - 09:25

Minä ajaisin tosi varovasti.

  Ilmoita asiaton vastaus
Eme
Vastattu: 20.04.2009 - 11:52

Kyllä mie ainakin uskaltaisin. tosin varautuen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.04.2009 - 23:59

Ostaisin uuden