hankala kysymys, miksi ihmeessä vain Suomalaiset "eivät saisi" käyttää Russia:laisista nimeä Ryssä ?

En oikein ymmärrä, miksi se Suomeksi on niin rumaa, varsinkin kun se nyt on taas Russia eikä Venäjä tai NL, ja kun muut käyttää nimeä Russian tms, kuten vaikka Ruotsalaiset: Ryssland, Rysk, Ryssar, eikä siitä kukaan älähdä ?
"Ryssittely huolettaa venäjänkielisiä"
www.suomi.ru/forum/showthrea...p?p=493511
www.suomi.ru/forum/showthrea...p?p=509271
www.adressit.com/ryssittely

Avainsanat: venäjä russian

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 18.04.2009 - 23:02

meillä venäjältä silmälääkäri(neuvostoliiton aikaan tullut) joku intoili että ryssä on ryssä vaikka voissa paistais, ei suuttunu yhtään. Mä luulen että tänne muuttaneet diggaa meidän elämänmenoo ja tykkää ettei siellä ollut hyvä

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 18.04.2009 - 23:04

Kyllähän "ryssä " on ryssä ja ei muuksi muutu ,vaikka voissa paistaisi!
Eipä tuo ole niin hassua sanoa ryssää ryssäksi, sillä mikä se on esim .Virossa?
Eikä ne ole niin suosittuja sielläkään, uskokaa tai älkää!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.04.2009 - 23:09

Mielestäni menneet on menneitä.
Tikulla silmään sitä joka vanhoja muistelee.
Kyllä suomalaisiakin saa ja voi nimitellä jos haluaa,
emme ole maailman parhaita kuitenkaan...
En ole koskaan sanonut venäläisiä ryssäksi ja muutaman kuukauden ruotsissa (göteborg) asuneena tiedän kyllä mitä mieltä siellä ollaan suomalaisista.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.04.2009 - 23:14

niin sanoppas se ....no jonkin moinen syrjintä kait sekin on , niin kuin mustalaiset, tai neekerit...mutta kansan suusta niin puhutaan ja kyllähän me suomalaisetkin ollaan maailmalla vaikka minkä nimisiä ..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.04.2009 - 23:16

Mikä siinä ryssittelyssä heitä huolettaa??Mikä sitten heille sopisi suomenkieliseksi nimitykseksi?EX-neuvostoliittolainenko?Mikä se välillä oli,yvvk yhtenäisten... jotakin?

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 18.04.2009 - 23:26

Joskus tuntuu siltä että yli puolet ei ole koskaan käynyt suomen rajojen ulkopuolella. Sana ryssä on erittäin loukkaava venäjällä ja sulkis asuu virossa mutta ei sitä edes tajua haloo ukko! Heille tuo on sama kuin meitä kaikkia sanoisi varkaiksi. Mikäkö huolettaa? Se että se on haukkumasana venäläisistä!!!!!!!!!!!!!!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.04.2009 - 23:33

Täällä on niitä ryssiä ihan liikaa. Kun menee uimahalliinkin ryssiä enmmän kun suomalaisia...
Ryssä on ryssä vaikka voissa paitais,niin on toisetkin sanoneet..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.04.2009 - 23:34

Eikö Russia käänny ryssäksi ihan hyvin. Täällä niitä on hyvin paljon ostoksilla ja ja yksikään ryssä ei ole kieroon katsonut sitä sanaa. Vai pitäisikö se puskaryssä olla (pensasneuvotoliittolainen) pensasvenäläinen. Ehkä mokoman asian kanssa meidän kummankaan ei kannattane päätämme vaivata. Nukun yhtä hyvin on täällä sitten ryssiä tai venäläisiä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.04.2009 - 23:53

Taitaa tuo juttu olla taas sitä tyypillistä syyllistämistä. Sama kuin se, että on rasisti, jos ei halua tänne ns. elintasopakolaisia. :P

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.04.2009 - 01:34

Nuoruus ja idealismi kuuluvat yhteen ja hyvä niin. Maassamme elää vielä henkilöitä, jotka eivät voi unohtaa mitä heidän perheilleen ja omaisilleen on sotien aikana tapahtunut. Vaikka kuinka intoilisimme ja puhuisimme sivistyneesti, mökin mummut ja paapat lukevat aviisejaan huolestuneina ja päivittelevät mitä suuri ja mahtava Neuvostoliitto nyt puuhaa..

Toivoisin, että nuoret ymmärtäisivät meitä vanhempiakin. Minun kotini on saksalaisten perääntyessä Lapista poltettu... sota ja sodat olivat mykistäneet vanhempani niin ettei kotonani koskaan puhuttu sodasta eikä siitä miksi minulla ei ole lainkaan sukulaisia...

Yksi syy eri kansallisuuksien nimitelyyn voi olla me-henkikin. Asuin rannikkoseudulla, jossa ruotsalaisia sanottiin hurreiksi. Ja auta armias, jos joku uskalsi käyttää neekeri-sanaa tässä taannoin.

Ja minäkin teen johtopäätöksiä anonyymien käyttämiin sanoihin. Minun korviini kuullostaa pahalta sanat: "typerä porukka", "uuno", "v...." ja "mummo". Kyllä niitten vastineeksi saa sanoa tahi kirjoittaa monta kertaa, että "ryssä."

Niinh!!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.04.2009 - 01:36

Voi sanoa russian, moukkamaista ryssitellä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.04.2009 - 02:09

russian on maan nimi ja ryssä on ryssän nimi

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.04.2009 - 04:30

Nyt on taas näkyvillä anonyymien korkeatasoista kielen käyttöä, ei ole mikään ihme että morkataan teitä. Minusta ketään ei saisi nimitellä, he ovat venäläisiä.Suomalaisia sanotaan stuhnaksi ja sellaisia näytämme olevankin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.04.2009 - 08:19

Minun isovanhemmat elivät sotien aikaan ja ukkini oli Suomea puolustamassa. Niistä asioista puhuttiin, joten täytyy vaan kunnioittaa sodassa mukana olleita. Se on kuulkaas raskas laji. Ryssistä puhuttiin siihen aikaan. Jääkööt ne sanat unholaan ja mitäs se kellekään kuuluu miten kotona puhutaan joskus keskenämme. Kuitenkin olen sitä mieltä, että julkisesti pitää käyttää asiallista ja kaunista kieltä, jota opetamme myös lapsille ja lastenlapsillemme.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.04.2009 - 09:34

Koetan olla ryssittelemättä,mutta kyllä se silloin tällöin lipsahtaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 19.04.2009 - 10:27

Voi voi, eihän sitä isonveljen mieltä saa pahoittaa. Jos velivenäläinen siitä loukkaantuu, ei meidän missään nimessä pidä niin sanoa. Meidän pitää sanoa ja tehdä niinkuin heille sopii. Muutenhan he saattavat suuttua...

  Ilmoita asiaton vastaus
Eme
Vastattu: 19.04.2009 - 20:52

Kunhan suomalaisia ei haittaa heidän haukkuminen on minulle yksi ja sama jos käytetään sanaa ryssä.Siltikin, nykyään epäkohteliasta. ei ole aina käytetty sanaa ryssä hyvällä tarkoituksella.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.04.2009 - 08:51

Kyllä itse käytän sanaa ryssä, toista kotimaista kieltä käyttävänä se on itsestään selvä, maa on Ryssland. Jotain suomettumishöpötystä tuo ettei sana ryssä saa käyttää... ei se ole mikään haukkumasana. Käytetäänhän sanaa venäläinen myös ja se on ryssä-sanan vastine suomen kielessä. Muissa kielisssä ko. sanan vastine on käytössä.

Lisätty: 20.04.2009 - 08:52

Ryssä ei ole rotu kuten esim. edellä mainittu neekeri... älkää sekoittako asioita.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.04.2009 - 00:21

Saattaisi olla kysymys sivistyksestä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.04.2009 - 13:55

Moukat käyttää sanaa ryssä eivätkä tajua mitä se merkitsee.