Kauniit esikot ulos?

Olen ostanut erikoisen värisiä esikoita sisälle, mutta ne kupsahtavat aika pian. Yritän saada ne kestämään jotenkin hengissä, jotta voisin siirtää ne ulos kukkapenkkiin. Kannattaako yrittää vai annanko olla ennenkuin menetän hermoni?

Lisätty: 17.04.2009 - 11:36

Mutta kun meillä on vielä lunta ja ennenkuin maa sulaa niin paljon, että voi istuttaa.

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 17.04.2009 - 14:14

onko sinulla katettua vileää terassia, mutta yöksi jokin harsopäälle...ja kun maa sula ja yöt + niin maahan...toivottavasti saat pidetyksi ne hengis , jotta voit kokeilla niitä ulos..itse en onnistunut..

Kysyjän kommentti

Kiitos. Taidan kokeilla laittaa kasvitarhan multaan ja sen harson päälle.
Juuri tulin haravoimasta - oksia lumen ja jäätikön päältä.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 17.04.2009 - 11:16

Aina kannattaa yrittää,pistä vaan esikot ulos,itse olen laittanut lähes kuivia kukkasipuleitakin ja jos maasta nousee jotakin,hieno homma!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 17.04.2009 - 11:31

Sisällä ne kuolee joka tapauksessa, joten mikset kokeilisi laittaa niitä kukkapenkkiin. Ehkä pysyvät hengissä tai sitten ei. Ethän siinä mitään menetä. Mutta kokemus karttuu.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.04.2009 - 12:02

Anoppini on siirtänyt ulos esikoita ja ne ovat siitä pitäneet,mutta nyt on meilläkin vielä lunta ja kylmää.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.04.2009 - 12:09

Minulla on ulkona kukkivat narsissit. Täällä oli yöllä pakkasta, mutta ne ovat sitkeitä ja kestävät pakkasta jonkin verran. Ostin narsisseja pääsiäiseksi ja ne kukkivat ja surkastuivat jo ennen pyhiä.

Ostin uudet ja jätin ne ulos kuistille kukkimaan.

Minä siirtäisin esikot viileään ja peittäisin kevyesti vaikka jollakin vaatteella esikot yöksi. Sitten kun hanki on sulanut siirtäisin ne kukkapenkkiin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.04.2009 - 21:49

Viileässä kellarissa voisi säilyttää,jos saa siellä valoa. Kastella sen verran että juuristo ei kuole.
Lehdet ja kukat surkastuu,mutta juuristo hengissä. Sitte kun lumet sulaa istutat maahan...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.04.2009 - 10:42

Esikko kasvaa ja voi hyvin ulkona ja se on monivuotinen.Aiemmin laittamani esikot kasvavat jo hyvää vauhtia ja ovat kukassa viimeistään vappuna.