mikä on kaksisuuntainen tietoliikenne?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 16.04.2009 - 22:20

kun sulla sellainen yhteys on, voit toimia sekä lähettäjänä että vastaanottajana

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Ida
Vastattu: 16.04.2009 - 22:36

Eikös sekin ole kaksisuuntaista tietoliikennettä kun naapurin akat juoruavat kylän asioista toisilleen tien toiselle puolelle.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.04.2009 - 23:05

voit soittaa kaverille ja hän vastaa...tässä ois aika pitkälle jo molemmin puoleinne viestintä..jota vois sanoa myös kaksisuuntaiseksi viestinnäksi...ihan vain omasta mielestäin ja omin sanoin..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.04.2009 - 23:06

Puhelin ja tämä netti noin ensiksi tulee mieleen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.04.2009 - 09:56

Olet esimerkiksi yhteydessä kaveriisi puhelimen tai tietokoneen välityksellä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.04.2009 - 10:13

Kaksisuuntaisessa tiedonsiirrossa laite lähettää ja vastaanottaa dataa (puhetta, muuta ääntä, kuvaa tai tekstiä, periaatteessa mitä tahansa informaatiota) joko samaan aikaan tai vuorotellen, tyypilliset tapaukset ovat matkapuhelimet ja tietokoneet. Yksisuuntaisessa tiedonsiirrossa on lähettimet ja vastaanottimet erikseen, tyypillinen tapaus on radio- ja TV-ohjelmien siirto.
Kaksisuuntaisessa tiedonsiirrossa siirto ei aina ole symmetristä, varsinkin nettiyhteyksissä on usein tarve vastaanottaa (downloadata) tietoa paljon suurempi kuin lähettää (uploadata). Esim. operaattorin tarjoama 1 Mbit/s nettiyhteys tarkoittaa siirtonopeutta vain download-suunnassa, upload-suunnan nopeus on silloin tyypillisesti vain 128 kbit/s.