mitkä laki pykälät koskevat vanhusten oikeuksia

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 16.04.2009 - 22:13

Mitähän oikein mahdoit tarkoittaa? Ymmärtääkseni meillä ei ole erikseen mitään vanhuksia koskevaa lainsäädäntöä, jos noita eläkelakeja ei nyt sitten sellaisiksi lasketa.

Eli lait koskevat yhtäläisesti koko väestöä.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vieras
Vastattu: 16.04.2009 - 22:28

Suomen kansalaiset ovat lain edessä tasavertaisessa asemassa riippumatta sukupuolesta tai iästä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 16.04.2009 - 22:33

Kyllä ainakin paperille on noita oikeuksia painettu. Totuus onkin sitten toinen juttu.

Lähteet:
pro.tsv.fi/kvt/lehtonen.htm

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.04.2009 - 23:11

Kaikki pykälät. Vanhuksilla on samat oikeudet kuin kaikilla muillakin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.04.2009 - 23:13

en tiedä muuta vastausta kuin , että toivon niiden pykälien tarkoittavan , vanhuksillekin ihmis-arvoisen loppu elämän...heitä ei jätettäisiin yksin sinne kipuineen ja pelkoineen..omaan sänkyynsä tai huoneensa...ois joku hoitaja aina saatavilla ja vaikka vain vierellä ja tuntea , että ei ois yksin, esim...kun lähdön hetkikin koittais....

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.04.2009 - 07:53

Perustuslaissa säädetyt perusoikeudet.

Eduskunnalle tehtiin syksyllä 2006 aloite vanhuslainsäädännön aikaansaamisesta ja vanhusasiamiehen virasta. Nämä toimenpiteet eivät ole kuitenkaan johtaneet tähän mennessä vanhuslainsäädännön aikaansaamiseen eivätkä vanhusasiamiehen virkaan.

Ja liekkö asia muuttunut tuostakaan, en löytänyt tietoa:
www.pohjalainen.fi/Article.j...cle=411217

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.04.2009 - 09:58

Suomen perustuslaissa on määritelty tarkkaan yksilön oikeudet ja ne ovat tasavertaisia kaikille,iästä tai sukupuolesta riippumatta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.04.2009 - 13:31

Suomen lainsäädännössä ei ole erikseen lakeja jotka koskevat pelkästään vanhuksia ja missä iässä se raja mahtaisi kulkea.
Toki kun ajattelee sitä kuinka huonosti vanhuksia kohdellaan(monella ei enää ole ketään huolehtimassa asioista) jokin tarkentava laki olisi tervetullut. Lainsäädäntö ei kuitenkaan etene aina toivotulla tavalla, aina jokin taho vastustaa hyväkin asioita.
En muista minkä puolueen vastustukseen vanhuslain käsittely tyssäsi... muistikuvaa on mutta en uskalla sitä kertoa kun en ole varma...