Kumpi on parempi, omistusasunto vai vuokralla? Perustelut

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 16.04.2009 - 16:03

Kyllä kait se omistusasunto parempi siinä suhteessa,että makselet ns. omia seiniäsi.
Itse olen ollut vuokralla koko ikäni ja en edes uskalla laskea kuinka hirvee summa on menny rahaa tavallaan taivahan tuuliin..:)

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 16.04.2009 - 16:07

omistusasunto, se on kuin säästöön pistäissi rahaa, jos tiukka paikka tulee, voit aina myydäsen ja saat siitä sitten euroja elämään...jos vielä pystyt isoman asunnon nuorena maksamaan omaksi, niin vanhempana voit vaihtaa pienenpään asuntoon ja jää vähän ekuja vanhuuden päiviksikin ja pystyt vaikka matkusteleen ja kiertää maailmoo..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.04.2009 - 16:09

Me halusimme alusta pitäen oman asunnon, ei haluttu kalliita vuokria maksaa. pienestä asunnosta aloitettiin ,lapsia kun tuli niin asunnotkin sitä mukaa suurenivat , nyt on liiankin väljää kahdelle kun lapset ovat omilleen menneet, hekin ostivat heti omat asunnot, ja suuret ,kauhulla sitä velkaa ajattelen mitä heillä on, nykyään ei enää pienestä aloiteta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.04.2009 - 16:27

Olen yli 20 x muuttanut Suomessa + ulkomailla asunut pariin otteeseen. Omistanut välillä asunnon ja myynyt. Mutta nykyään ei rasitteita, kamat kasaan ja uuteen ympäristöön, siinä vuokrakämpän helppous, mökissä joen tai järven rannassa. Missä milloinkin.
Mutta varmaan jos olisin ollut paikallaan pysyvää sorttia, olisi asiat ehkäpä toisin. Rahat menneet reissaamiseen, kokemuksia mutta ei kiinteää omaisuutta!

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 16.04.2009 - 16:34

Oma on turvallisin. Kun säännöllisesti hoitaa lainan lyhennykset niin kuin vuokraakin maksaisi, niin ei ole pelkoa että kukaan tulee sanomaan sinulle, että irtisanomisaika on sitten kuukausi.
Mutta kun oman ostaa, niin kyllä se sitten sitoo sinut sinne missä olet. Ei niitä asuntoja niin vaan myydä ja ostella. Vuokra-asunnon vaihto on huomattavasti helpompaa. Eli kannattaakin sitten kun ostoa suunnittelee, suunnitella mahdollisimman pitkällä tähtäimellä, ettei heti tarvitse olla vaihtamassa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.04.2009 - 16:41

Ihan oma kotihan se on paras, jos vain siihen on mahdollisuus. Sehän on hyvä sijoitus kaikinpuolin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Eme
Vastattu: 16.04.2009 - 16:56

Omistusasunto on parempi ehdottomasti.
Tulee halvemmaksikin ajan kanssa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.04.2009 - 17:00

Kyllä oma asunto on paras. Nyt saatiin tämän vuoden puolella maksettua koko asuntolaina pois. Ei enää tarvi sitä maksaa nyt talo on oma. jo sitä yli 20 vuotta maksettiin, luulin että se ei lopu koskaan. Koska omistusasunnossa maksaa aina omaa lainaa pois. Vuokralla rahat menee vaan mutta ei saa mitään omaksi. jos nyt haluaa pois tästä niin myy vaan. kyllä varmaan ostajia aina on.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 16.04.2009 - 17:03

Vuokralla asun, eikä ole pelkoa että irtisanominen tulisi. 18 vuotta olen tässä asunut jo, ja varmaan saisin asua seuraavat kahdeksantoista jos elon päiviä riittää. Eikä tässä ole kuluja kuukaudessa niinkään paljoa kuin omakotitaloissa. Ainoastaan vuokra ja sähkö. Vesi- ja sauna- ja pesutupamaksut sisältyvät vuokraan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.04.2009 - 19:18

Omistusasunnon pystyy realisoimaan tarvittaessa. Jos ei itse niin sitten riidelköö lapset.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.04.2009 - 20:09

Omistusasunto, ellei heti tule putki-, ikkuna-, julkisivu- ja kattoremonttia.
Sen jälkeen maksat asumisesta monta vuotta enemmän kuin jos olisit vuokralla.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.04.2009 - 04:02

Itse asun omistusasunnossa ja olen myös vuokranantaja. Vuokralla asuminen maksaa, mutta kyllä siitä on vuokranantajallekin kuluja, varsinkin jos talo alkaa olemaan vanha.
Kannattaa miettiä eläntilannetta pidemmällä aikavälillä, mitä on odotettavissa ja ratkaista asia sen perusteella.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.04.2009 - 10:34

Oma koti kullan kallis.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.04.2009 - 14:37

Riippuu henkilöstä, mikä on paras ratkaisu. helppohan ei oel ollut lainaa maksaa varmaan, luulen. Jos saan varman vuokra-asunnon mikä ettei asuisi vuokra-asunnossa. teidän että moni pienituloinen on säästänyt ihan äärimmäisyyksiin asti saadaksee asunnon maksettua eikä ole voinut esim. matkustaa koskaan minnekään eikä nauttia elämästä. Monta työtäkin on pitänyt olla.
Nythän tarjotaan lainaa kasapäivä ja siinä piilee vaara, nuoret kiinnittyvät isoon asuntoon tosi nuorina ja mitäs sitten jos työ loppuu.Korot ovat olleet alhaiset mutta vuosien varrella tilanne saattaa muuttaa.
Ympärillä näkee tapauksia joissa nuoret eivät ole pystyneet lainaa maksamaan ja muutto on ollut edessä.
Monet rempat on läpikäyty, onneksi ei ole ollut velkaa, eli korjaukset maksavat ja niitä tulee.