asomaksu

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 15.04.2009 - 16:43

Asumisoikeusasunto ei ole sama kuin osaomistusasunto. Vaikka ASO-maksu on 15 % asunnon myyntihinnasta, ei siinä ole kysymys asunnon osamaksusta eikä loppua makseta vastikkeissa. Vaikka olisi asunut samassa ASO-asunnossa 20 vuotta, ei omistusosuus kasva yhtään, ainoastaan saa alkuperäisen ASO-maksun (ja 2 kuukauden takuuvastikkeen)rakennuskustannusindeksillä korotettuna, jos joskus luopuu asunnosta. ASO-maksu antaa vain asumisoikeuden, eli se on käytännössä vuokra-asumista, asumisoikeus on vain paljon vahvempi kuin vuokratilanteissa.
ASO-asujat maksavat vastikkeissa kiinteistön hoidosta ja ylläpidosta sekä rahoituskuluja (korkomenoja). Periaatteessa rahoitusmenojen (ja sitä myötä vastikkeiden) pitäisi ajan myötä pienetä, mutta käytännössä ASO-vastikkeita on nostettu joka vuosi.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 15.04.2009 - 15:34

asumisoikeus asunnoissa suoritettava asunto-osamaksu...maksat vain osan myyntihinnasat ja loppu summa maksetaan vastikkeina...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.04.2009 - 16:29

Tai sitten maksat asumisoikeusmaksun ja perusvastikkeen ja hoitovastikkeen, vesimaksun+muita kuluja (esim. koko talon parvekelasitusta).

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.04.2009 - 16:39

Asolla pääset pienehköllä pääomalla asumaan ja voit mahdollistaa myöhemmin asunnon lunastamisen itsellesi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.04.2009 - 19:46

Asunnon hinnasta maksetaan 10-15% usein noin 8000-15000 euroa, jolla saa sen asunnon käyttöönsä. Kaksi vuotta (kuten normaalissakin asunnossa) on asuttava ennen kuin asunnosta kannattaa muuttaa, toisaalta noissa hintaluokissa se mahdollinen voittovero on melko pieni. Yksi mainitsemisen arvoinen asia on myös se että voit vuokrata asunnon enintään kahdeksi vuodeksi muuttuneen elämäntilanteen vuoksi (vaikka työt/opiskelu ulkomailla). Jos asuntoon tekee itse korjauksia, kuitit talteen, rahat saa viimeistään muuttaessa pois. Asunnosta maksettava vastike vaihtelee kaupungin mukaan, mutta keskihinta on esim. Joensuussa noin 8 euroa/neliö.

Vuosi sitten alkoi aso-asuntoja olla tyhjänä niin paljon että tuo maksu (siis noin 8000-15000) on joistain asunnoista poistunut kokonaan. Näissä asunnoissa on hieman korkeampi vuokra ja sopimuksia ei tehdä kuin enintään kahdeksi vuodeksi.

Omaisuutta ei saa olla liikaa, jos tilillä on yli puolet asunnon hinnasta, ei asuntoa myönnetä.
(tosin tästäkin on joskus hieman joustettu jos ei hakijoita ole ollut kuin yksi)
Yli 55-vuotiaiden omaisuutta ei kytätä.

ASO ASUNTOA EI VOI KOSKAAN LUNASTAA ITSELLEEN !

Kannattaa lukea lisää asokodit.fi sivustosta. Sieltä näkee kaikki suomen vapaat asunnot ja hinnat.

Lähteet:
www.asokodit.fi/

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.04.2009 - 09:15

Asumisoikeusasuntojen maksu on noin 10.000 euroa käteen,sen jälkeen normaalein yhtiövastikkeina.