mitä nanolääketiede on?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 15.04.2009 - 08:46

Se on eräänlaista pienhiukkastutkimusta jota on tehty jo kauan, mutta tekniikan kehittyessä huimasti, sille on annettu nykyaikaisempi (?) nimi.

"Lääketieteessä nanotekniikkaa käytetään kehitettäessä uusia lääkkeitä ja terapioita. Nanotekniikan avulla voidaan esimerkiksi parantaa lääkkeen vaikutuksen arviointia ja tarkentaa tietoa solun toiminnasta.

”Lasertekniikka kehittyy koko ajan hurjaa vauhtia, ja se antaa huimia mahdollisuuksia lääketieteessä”, professori Erik Vartiainen Lappeenrannan teknillisestä yliopistosta sanoo."

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 15.04.2009 - 08:41

Nanolääketieteellä voidaan vähentää lääkkeiden sivuvaikutuksia ja pienentää lääkekustannuksia.

www.aka.fi/fi/A/Suomen-Akate...tannuksia/

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.04.2009 - 08:49

Nanoteknologialla tarkoitetaan nanometrien (1 nm = 0,000001 mm) mittakaavan rakenteita, prosesseja ja laitteita. Nanomittakaavassa rakenteet, niin uudet kuin olemassa olevatkin, saavat uusia ominaisuuksia.
Nanolääketieteellä taas tarkoitetaan näitä ominaisuuksia hyödyntäviä nanoteknologian sovelluksia sairaustilojen toteamisessa, diagnostiikassa, hoidossa sekä seurannassa.

Tuolla lisää, vanha juttu jo kylläkin:
www.kaypahoito.fi/terveyspor...i=tab00166

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 15.04.2009 - 09:25

Tänä vuonna tulemme näkemään mullistavia sovelluksia nanoteknologiasta esimerkiksi veden puhdistuksen saralla. Maltetaan odottaa vielä hetki, niin saamme nähdä joitain mullistavia asioita.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.04.2009 - 09:29

Nanotekniikka on sitä kaikkein pienintä ja tuloksellisempaa tutkimusta lääketieteessä ja lääketehtaissa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.04.2009 - 17:22

!0 miinus 9 suuruusluokkaa olevaa toimintaa