mitä on magnetismi?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 14.04.2009 - 22:47

Wikipedia
Loikkaa: valikkoon, hakuun
Sauvamagneetin magneettikentän "voimaviivat" näkyvät rautajauheen sijoittumisessa paperille

Magnetismi on fysiikan ilmiö, jossa kappale vaikuttaa toiseen kappaleeseen veto- tai poistovoimalla. Magnetismin lajeja on useita, mutta arkipäivässä magnetismilla tarkoitetaan yleensä ferromagnetismia, koska se on ilmiöistä voimakkain. Magneettikentällä on vaikutus kaikkiin kappaleisiin, mutta vaikutuksen voimakkuus vaihtelee huomattavasti. Voimakkaasti magneettisia kappaleita kutsutaan magneeteiksi. Sellaisia voidaan valmistaa ferromagneettisista aineista, joita ovat rauta ja nikkeli sekä näiden seokset.

Magnetismi liittyy läheisesti sähköön ja se on osa sähkömagneettista vuorovaikutusta. Sähkömagneettinen säteily kuten valo on sähkö- ja magneettikentän värähtelyä.

Lisätty: 14.04.2009 - 22:49

tuolta löydät paljon asiaa mangetismista..käy katsomassa....

Lähteet:
wikipedia

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 14.04.2009 - 23:18

Kappaleiden vetovoima.
Magneettikenttä voidaan luoda myös sähköisesti.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.04.2009 - 06:31

Oheisesta linkistä löydät perustietoa magnetismista ja maapallon magneettikentistä.

www.edu.helsinki.fi/malu/kir...etismi.htm

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.04.2009 - 09:38

Minä keräilen jääkaappimagneetteja ja kun kaksi metallipintaa yhtyy,syntyy voimakas sähkökenttä ja kappale pysyy kiinni tosi tiukasti.