minä ja mieheni ostimme viime syksynä 21 vaihteiset citymaastopyörät ja nyt pelkään ajaa sellaisella koska en vielä hallitse käsi

ja jalka jarrua pyörässäni. mitä voin tehdä että oppisin sitä käyttämään? aikaisemmin minulla oli ja on vielä itselläni tavallinen 3 vaihteinen polkupyörä jossa on vain jalkajarrut.

Avainsanat: miten ihmeessä opin ajamaan sillä uudella pyörälläni?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 15.04.2009 - 09:50

Harjoittele rauhassa hyvällä tiellä.Mieheni halusi ostaa minulle tuollaisen pyörän,mutta kieltäydyin,koska pelkäsin kaikkia niitä vaihteita.Pysyttelen turvallisesti kolmivaihteisellani,jossa on sekä jalka-että käsijarru.
Onne uuden pyörän johdosta!

Kysyjän kommentti

KIITOS KAVERI VASTAUKSESTA. Luulen että puhun mieheni ympäri ja saan ostamaan minulle 7 vaihteisen pyörän jossa on jalka jarru ja käsi jarru. saa nähdä saanko uuden pyörän. kun mies tulee työmatkalta saksasta niin yritän puhua sille siitä. jos ei toteudu niin voi olla että on pakko opetella ajamaan tolla mikä minulla on. voisin kyllä luovuttaa sen tyttärelleni. jos sit saisin uuden pyörän.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 14.04.2009 - 21:48

Ajele aluksi hyvillä teillä, sellaisilla joilla ei ole hiekkaa talven jäljiltä.
Käsijarru on TEHOKAS jalkajarruun verrattuna ja hyvä kun siihen tottuu.

Lisätty: 15.04.2009 - 08:34

Taitavat jotkut olla kateellisia hienosta pyörästäsi?
Ei siinä muuta opettelemista ole, kuin se etujarrun käyttö. Sitä kannattaa harjoitella suoralla tieosuudella, ettei rengas lipeä alta. Jarruta aluksi keveästi, niin ei siinä mitään kummallista satu.
Kunnossa oleva etujarru pysäyttää pyörän tarvittaessa melkein kuin seinään, toisin kuin takajarru, joten se on oiva turvavaruste. Tiedän tämän vanhana motoristina. Samat fysiikan lait koskevat polkupyörääkin.
Ihastut varmasti pyörääsi, kunhan vain lähdet liikkeelle!

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 14.04.2009 - 21:50

Harjoittele ihan tasaisella maalla ensin niitä vaihteita ja jarruja. Ja kun varmistus, lähde sitten maastoon pienelle lenkille aluksi. Kyllä se siitä sitten pikkuhiljaa alkaa sujumaan. Ja kypärä päähän. (Niin, no - miksei myös kyynär- ja polvisuojatkin, vitsi.)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.04.2009 - 21:52

Olisi yksi aivan hirveä esimerkki mitä kävi ihmiselle joka sai eläkkeelle päästessään hienon polkupyörän jossa ei ollut jalkajarruja. Ei ollut koskaan ennen sellaista ajanut... Mutta jos tuossa on kuitenkin jalkajarru (mitä hieman ihmettelen) niin en näe siinä mitään erikoista?

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.04.2009 - 22:02

Ajele ensin tasaisella tiellä, niin alat muistamaan hallintalaitteet.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.04.2009 - 22:07

ei se sen kummoisempaa ole ajaa , kuin jalkajarrullistakaan jarutat vain jalkajarrulla ja käsijarrulla, mutta älä tee kovin äkkinäisiä jarrutuksia...hyvä että siinä on jalkajarru myöskin...ja vaihteitakin ihan kiitettävästi, jotta älä suotta pelkää...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.04.2009 - 22:48

opettele homma niin, että vain käsijarrua käytät. Niin tein itse. (sen jälkeen kun yhden alamäen menin vanhasta muistista ja pari kylkiluuta katkesi).

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.04.2009 - 22:57

Olis pitäny ... vähän ajatella ... enste? (Simo Salminen). Kunnon pyöräfirma tarjoaa koeajomahdollisuuden useammalla vaihtoehdolla; ei kannata ostaa fillaria säkissä.
Juuri koeajoin 4 vaihtoehtoa, kunnes päädyin Jääkäriini. Vaihto myyjäfirmassa lienee kohtuuhintaan mahdollista?

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.04.2009 - 05:50

Minulla oli myös sellainen 21 vaihteinen, ostin tyhmä kun kaikilla muillakin oli, pidin sitä käsijarrulla jarruttamista vaikeana ,oli tosi äkkinäistä, en koko kesääkään sillä ajellut kun myin sen pois ,ja ostin leveä renkaisen Kronanin jossa ei ole yhtään vaihdetta ja jalkajarrut, naureskelivat perhe minua ensin, mutta kaupunki ajossa jossa ei kovin voi edes ajella on tämä nykyinen pyörä parempi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.04.2009 - 11:11

Hei
Älä heitä kirvestä kaivoon. Opettele kumpi jarru on takajarru ja käytä sitä niin paljon että totut siihen. toistoa toistoa, onnistuu kyllä (muistaakseni oikea kahva). Tällä pärjääkin sitten pitkälle.

Vaikka vaihteita on paljon et tarvitse niitä kaikkia. Perusperiaate näissä ketjuvaihteisissa on se että ketju kulkee suorassa.

Aluksi kannattaa käyttää keskimmäistä kehää etukehällä. Sitten riittävästi kierroksia niin takavaihteet menee vaihdettaessa helposti päälle. Liian vähän kierroksia, rasittaa niveliä ja vaihteet paukkuu.

Vähitellen kaikki alkaa luonnistumaan.