mitä tarkoittaaa kliimaksi? sama asia ku orgasmi?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 14.04.2009 - 17:36

Kliimaksi voi tarkoittaa seuraavia asioita:

* kohokohta, arkikielessä minkä tahansa tapahtumakulun tai elämyksen huipennus tai huippuhetki;
* kliimaksi, ekologiassa elinympäristön luontaisen, vähittäisen muuntumisen eli sukkession loppuvaihe;
* kliimaksi, sukupuolisen kiihottumisen huipentuminen sukupuoliyhdynnässä tai itsetyydytyksessä;
* kliimaksi, runoudessa, epiikassa ja draamassa kuvauksen voiman tai jännityksen huippukohta, joka saavutetaan tavallisesti asteittain luomalla yhä vaikuttavampia mielikuvia;
* kliimaksi, retoriikassa kielikuva, jossa sanojen tai ilmausten voima kasvaa asteittain huipennukseen.

Lähteet:
wiki

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 14.04.2009 - 17:50

ja tässä pienehkön sivistyssanakirjan selitys orgasmille vertailun vuoksi:

#

orgasmi sukupuolisen kiihotuksen laukeaminen tyydytykseen; nautinnollinen, hekumallinen kokemus ¶ Sukupuolisen nautinnon merkitys on alkuperäinen ja kirjakielinen, mutta sanaa käytetään puhekielessä yleisesti myös väljemmin. Tavallinen slangimuunnelma sanasta: "orkut".
#

orgastinen orgasmiin kuuluva tai verrattava

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 14.04.2009 - 18:01

Molemmat ainakin ihania asioita.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.04.2009 - 18:53

Minkä tahansa meneillään olevan huipennus, ei siis välttämättä seksiin liittyvää.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 14.04.2009 - 19:37

Ihanaa, hyvää tekevä tunne. Niin psyykkisesti kuin fyysisestikin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.04.2009 - 20:28

En rinnastaisi tuota orgasmiin,
tai sitten urheiluselostajat saavat niitä koko ajan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.04.2009 - 21:08

se on "vähän ennen" tunne..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.04.2009 - 23:44

Esimerkiksi urheiluselostuksen tai urheilusuorituksen kohokohta, loppuhetket, jännitys, huipentuma. Tai elokuvan ratkaisuhetket.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.04.2009 - 04:18

Kliimaksin käyttöalue on laajempi. Nykyään tosin kieli muuttuu niin nopeasti, että käyttöalueita ei enää kunnioiteta tai tunneta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.04.2009 - 10:08

Mikä tahansa asia,joka antaa euforisen (yli onnellisen) tunteen.