Mitä tarkoittaa sana von?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 14.04.2009 - 17:07

riippuu missä yhteydessä se on, joko prepositio saksan kielessä, tai sukunimen yhteydessä aatelisarvo

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 14.04.2009 - 17:08

aatelisarvoa ajattelin minäkin...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.04.2009 - 17:10

Mitä tarkoittavat ”fonnit” nimen edessä?

Minulle on aina ollut epäselvää, mitä tarkoittaa ”von” nimen edessä. Onko kysymys aatelista, ja mistä aatelista? Luin juuri Gummeruksen v. 2004 toimittaman kirjan ”Ensimmäinen Maailmansota”. Kirja kertoi sotatapahtumista päivä päivältä v.1914-1918. Saksan keisarin, Wilhelm II:n kenraaleista ainakin 70 oli ”fonneja” ja vain kolme kenraalia tai amiraalia oli ilman tätä etuliitettä.

Savonko aatelisia?

Kysyjä näyttää jo osin vastanneen itse omaan kysymykseensä. Etuliite ”von” viittaa tietenkin aateliseen sukuun ja yleensä saksalaiseen sukuun. Muita vähän harvinaisempia etuliitteitä aatelisnimissä ovat af- ja de-etuliitteet, joilla on myös keskieurooppalainen tausta, jälkimmäisillä nimenomaan ranskalainen sukutausta. Tietysti on paljon myös aatelissukuja, joissa ei ole mitään etuliitettä.

Myöskään meillä Savon ”aatelisilla” ei ole sukunimessä etuliitettä, vaan takaliite -nen. Esimerkiksi sukunimi Massinen tarkoittaa vähättelevästi pientä massia, pikkuista pussukkaa, mutta kun siihen liitetään etunimi Aimo, niin koko onkin jo kohtalain

Lähteet:
Turun Sanomat/Tiistai 14. huhtikuuta 2009 Verkkolehden 15. vuosikerta Vastaava päätoimittaja Aimo Massinen

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.04.2009 - 17:32

von tarkoittaa minun mielestä aatelisarvoa

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.04.2009 - 17:41

Ajoittain von-liitteen käyttö on ollut kiellettyä muilta kuin aatelisilta. Kun Saksa ja Itävalta luopuivat monarkioista 1919 ja siirtyivät tasavalloiksi, etuoikeutettu aateli lakkasi olemasta, jolloin "von" merkitsi pelkkää nimen osaa. Itävallassa luovuttiin myös aateliuden tunnusmerkeistä sukunimissä, jolloin esim. Friedrich von Hayekista tuli Friedrich Hayek. Kaikki "von"-liitteen käyttäjät eivät ole aatelisia sukujuuriltaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.04.2009 - 18:41

Saksan prepositio "von" tarkoittaa samaa kuin suomen päätteet -sta, -stä, -lta, -ltä. Jos Suomessa olisi aateliston syntyaikaan harjoitettu samaa tyyliä kuin saksaa puhuvissa maissa, Klaus Kurjen nimi olisi kuulunut Klaus Kurki von Laukko, koska hän oli Laukon kartanosta.
Suomen sodan yhden sankarin nimi oli Wilhelm von Schwerin, koska tämä aatelissuku oli kotoisin Saksan Schwerinistä jne.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.04.2009 - 04:26

vähän niin kuin savolaisten -nen aateli, mutta nimen edessä

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.04.2009 - 10:16

Sukunimen yhteydessä aatelisarvoa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.04.2009 - 10:34

von tarkoittaa sukunimen yhteydessä sitä että on kyse aatelisarvon omaavasta henkilöstä.