Mitä ovat toimituslausekkeet,miksi merkonomin pitäisi ne tietää, mikä lauseke myydessä,ostaessa tavaroita,missä asiakirjassa main.

Opiskelen merkonomin perustutkintoa.

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 14.04.2009 - 16:34

Ihan hyvä tietää, varsinkin jos aikoo tehda töitä kansainvälisen kaupan parissa.

Toimituslausekkeet (esim. INCOTERMS 2000) ovat Kansainvälisen Kauppakamarin (ICC) hyväksymiä toimituslausekkeita. Niistä käy selkeästi ilmi vastuunsiirtyminen tavarakaupassa.

Esim. "DDP (Delivered Duty Paid) Helsinki, Incoterms 2000". Eli tässä tapauksessa hintaan sisältyvät toimituskustannukset ja tullit, toimituspaikka on Helsinki.
"Incoterms 2000" tarkoittaa voimaantulovuotta, siis jonka vuoden toimituslausekkeita tarkoitetaan. Uusia Incoterms-ehtoja tulee melko harvoin, ei läheskään joka vuosi.

Asiakirja(t), joissa tätä tarvitaan: Ostajan tekemä Ostotilaus , Myyjän antama Tilausvahvistus ja myyjän antama Lasku. Voi tietysti olla muuallakin, esim. Myyntitarjouksessa.

Tietysti noissa kaikissa tulee olla aivan sama toimitusehtolauseke. Muuten tulee epäselvyyksiä ja paljon.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 14.04.2009 - 16:42

www.llr.fi/index.php?page=5d...0408fe24d0

tietoa on pilvin pimein....

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 14.04.2009 - 18:23

Toimituslauseke on yksi kauppatapahtuman ehto, joten toki se on tiedettävä ja hallittava. Tarkoittaa siis missä ja mistä vastuut ja vakuutukset siirtyy myyjältä ostajalle tai kolmannelle osapuolelle.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.04.2009 - 00:02

Tottakai merkonomin pitää tietää kauppaa koskevat viestiketjut.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.04.2009 - 10:26

Merkonomin tehtänä on tietää namä asiat.Hän on saanut siihen kalliin koulutuksen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.04.2009 - 20:59

Se vaikuttaa viime kädessä siihen mitä laskutetaan tai mitä maksetaan.

Esimerkiksi, jos laskutat tuotteesta pelkästään ja ostaja maksaa rahdin tai hinta sisältää myös rahdin niin se on eri asia. Menikö liian monimutkaiseksi? :)