miten tarkasti te napsulanväki haravoitte puutarhanne...?

itse jätän lehtiä esim.ruusuaidan alle..en tiedä onko hyötyä, mutta ajattelin , että ei tulis niin paljoa rikkaruohoja, mutta kukkapenkkit haravoin kokonaan....ja tiet mistäkuljetaan...

Avainsanat: haravointi puutarha tarkka

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 14.04.2009 - 14:49

Minun puutarhani on vajaa 2000 neliötä, joten siistin tarkasti vain patiot ja polut. Annan sammaleen rehoittaa siellä missä se viihtyy. Yritän pienentää leikkattavan nurmikon määrää, sillä en tahdo enää saada ruohonleikkuria käyntiin. Kyllä pensaitten alle saa meillä jäädä karikkeita, sillä maatuessaan niistä lähtee ravintoa kasveille. Lisään sitten katetta kesällä lisää pensaitten alle niin saan yhtenäisen vaikutelman.

Kysyjän kommentti

neillä on sama homma, että ei niitä kauniita sammaleita kannata poistaa ...ja muutenkin työn puutarhassa pitäis olla teraupettista, ei pakkoa, minäkään en tai pysty joka rikkaruohon perässä juosta, joten en ressaa siinäkään suhteessa...kitos vastanneille..ja kevättä kaikkille puutarhaanne!!!!

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 14.04.2009 - 14:23

yleensä haravoin pois kaikki roskat ja lehdet kukkien päältä et pääsevät esiin, siis kukat.

  Ilmoita asiaton vastaus
Eme
Vastattu: 14.04.2009 - 14:25

yleensä hyvin epätarkasti. Sieltä täältä että tulee vähän nätimmän näköistä.. Jos muutama lehtinen jää matkan varrelle en ota siitä stressiä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.04.2009 - 14:32

Meillä ei oel puutarhaa maallakaan, mutta iso piha-alue on tietysti. Talkoilla tehdään sekä kevät-että syystyöt, naapurit autamme toinen toisiamme hyvässä hengessä. Meidän piha-alue on kyllä ylivoimaisesti suurin joten olemme voittajia siinä mielessä.
Lehdet ottaa pois eräs naapuri koneellisesti jo syksyllä useita kertoja joten aika siistiä on aina.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.04.2009 - 14:34

Viime syksynä erittäin tarkasti kun edellisena oli laiminlyöty homma niin keväällä se kostaantui. Ruusupensaan alle jää täälläkin, mutta tasaiset alueet sileiksi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.04.2009 - 14:36

on huolena vain sellainen aarin pihapläntti, mutta kontrolli on kova niin että tulee kyllä tarkkaan haravoitua

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.04.2009 - 14:46

Todella varoen.Olen istuttanut puutarhaani niittykukkia ja niitä alkaa jo nousta,enkä halua haravoinnilla vahingoittaa niitä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.04.2009 - 14:46

Meillä haravoidaan nurmikon päältä tarkkaan, jalavan , vaahteran lehdet ovat nurmikolle vähän niinkuin myrkkyä, jos niitä syksyllä jää maahan ,niin pitää taas siemeniä laittaa, muuten on ruma nurmikko.Pensaiden ja puun juurille minä vähän lehtiä jätän, ja keväällä haketta, pysyy rikkaruohot kurissa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 14.04.2009 - 15:59

Puutarhaa ei ole, mutta tässä kerrostalossa on haravointitalkoot joka kevät, ja silloin olen haravoinut hyvin tarkkaan. Kerran jopa yksi haravoija sanoi minulle, että ei tarvitse noin pilkun tarkkaa jälkeä tehdä. Mutta minähän tein, kun olen sellainen pikkutarkka tietyissä asioissa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.04.2009 - 16:10

se tulee haravoitua ehkä kerran tai kaksi.. eikä niin kauhean tarkasti

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.04.2009 - 16:29

Meillä on vielä lunta, mutta tänä keväänä pääsen aika helpolla haravoinnilla, kun viime syksynä otin niin tarkkaan lehdet pois. Marjapensaiden alle jätän aina jonkin verran lehtiä. Muuten olen aika tarkka roskien yms. suhteen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.04.2009 - 16:35

Sillai sun tälläin, en niin tarkasti..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.04.2009 - 20:14

Eiköhän se ole kuin lannoitetta kun jättää pikkuisen lehtiä sinne tänne? En ole ollut lainkaan tarkka haravoidessani, eikä ole ollut ainakaan mitään haittaa siitä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.04.2009 - 20:24

Sulkiksen kanssa samoilla linjoilla. Kauniimpi kun on hyvin haravoitu, mutta kannattaa jättää lehtiä lannoitteeksi ja ajaa ne pieneksi ja tasaiseksi kerrokseksi ruohonleikkurilla. Eihän metsästäkään tuoda hakkuun jälkeen kaikkia havuja pois. Silppurilla voi pienentää mutta ei kaikkea hakkeeksi polttoon.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.04.2009 - 20:35

silloin kun asuttiin omakotitalossa ja oli omaa pihaa niin minä haravoin liiankin tarkkaa...haravoin myös hiekkapihankin pari kertaa viikossa...
ja kuullut olen että olen liian tarkka haravoimaan.
myös aiemmassa työpaikassa haravointia oli ja hyvin huomasi että mistä minä olin haravoinnut

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.04.2009 - 20:44

Maalla pitää jättää lehtiä siilejä varten.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 14.04.2009 - 21:04

Meillä ajetaan keräävällä ruohonleikkurilla syksyllä lehdet. Osan minä haravoin katteeksi pensaiden alle ja suojaksi aroille kasveille kuten kärhöille. Keväällä sitten haravan heilumaan ja sitä mukaa kun maa kuivuu, että pystyy haravoimaan. Mutta ei tarvitse tänä keväänä kovin pian aloittaa. Lunta on ja vahvasti vielä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.04.2009 - 00:16

En haravoi lehtiä nurmikoilta ollenkaan, jätän lannoitteeksi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.04.2009 - 04:37

Todella tarkasti, jää ike toiseksi.