Ennustetaan Suomen kullantuotannon kaksinkertaistuvan. Paljonko kultaa löytyy nyt ja millaiseksi ajattelet tulevaisuuden alalla?

Lisätty: 14.04.2009 - 12:43

yle.fi/uutiset/kotimaa/2009/...origin=rss

Avainsanat: hinta kaivaus malmi

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 14.04.2009 - 11:24

"Kullan korkeana pysynyt hinta on saanut kansainväliset yhtiöt kiinnostumaan entistä enemmän myös Suomen malmivarannoista. Suomessa rikastettiin viime vuonna 4 700 kiloa kultaa. Pelkästään Kittilän kultakaivoksen tavoite on rikastaa jatkossa vuosittain 5 000 kiloa kultaa. Jo nyt Kittilä on Euroopan suurin kultakaivos".

Onhan toi melko paljon jo euroopankin mittakaavassa.

Lähteet:
ESS

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 14.04.2009 - 08:16

www.metalliliitto.fi/portal/...it/?id=676 Tälläiset näkymät tällä sivulla,muut eivät aukeutuneet.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.04.2009 - 08:54

Kullan TUONTI ainakin on yleistymässä. Kultia tuodaan Thaimaasta ja Venäjältä etupäässä ;=))

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.04.2009 - 09:58

en osaaa vastata.. mut tiesitkö että ihmisillä on varpaissakin kultaa? tosin todella vähän

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.04.2009 - 10:09

kyllähän nuo ennusteet hyvältä näyttää kullansuhteen..ja onhan sen etsintä monin kertaistunut, joten siellärintamalla ei näkyis työttömyyttä olevan, mutta mistäs niistäkään koskaan ihan varmaksi vois sanoa..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.04.2009 - 10:19

Kullan HUUHDONTA on yleistynyt kovasti viime vuosina, siltä vaikuttaa ainakin kun tarkastelee noita kylpylöiden käyttäjätilastoja

(CITY "nykyajan kutupaikat")

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 14.04.2009 - 10:29

Kullantuotto on n. 25 kg vuodessa, josta konekaivuun osuus n. 20 kg. Kansantaloudelle tällä ei juurikaan ole merkitystä, mutta Lapissa se hetkittäin vaikuttaa ainakin turismiin liittyen.
Tulevaisuus lienee samaa luokkaa kaivuussa, joten ei suurempaa vaikutusta puoleen eikä toiseen.

Lisätty: 14.04.2009 - 10:32

En ottanut huomioon kaivostoimintaa. Tämä juttuni on vain maan pinnasta kaivetusta kullasta.

Lähteet:
Kullankaivajien liitto

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.04.2009 - 11:03

Kuten Vähäviisas mainitsi, kultaa huuhdotaan enenevässä määrin. Itsekin pyrin tekemään sitä säännöllisesti, mutta uutta en soisi löytäväni.
Metallina kultaa löytyy edelleen valitettavan vähän ja sen imago arvo lienee suurempi kuin kaupallinen.
Toivottavasti sitä löytyy lisää ja samoilla etsinnöillä muutakin kaivamisen arvoista.
Kotimaista kultaa pidetään yleisesti kovempana, mutta kestävämpänä ja käytännöllisempänä kuin esimerkiksi Thaimaasta tuotua kauniisti kiiltävää, mutta pehmeää kultaa.

Lisätty: 14.04.2009 - 12:31

Euroopan mittakaavassa tuotanto on kyllä suurta, mutta koko maailman tuotannosta vain 0,2%, vai laskinko väärin?

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.04.2009 - 11:05

Yksi kulta riittää.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.04.2009 - 14:59

Yksi suuri unelmani,joka ei ole vielä toteutunut,on,että pääsisin joskus itse huuhtomaan kultaa.Toivottavasti tämä kultajuttu tuo Suomelle onnea.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.04.2009 - 00:48

Kaivettuun määrään nähden kultaa tulee edelleen saman verran kuin ennenkin.