Tunnetko jämsäläisiä, minkälaista väkeä?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 13.04.2009 - 19:16

en nyt oikein henkilökohtaisesti, mutta onhan noita tunnettuja:

Tunnettuja jämsäläisiä
Tapani Ilkka, Suomen Olympiakomitean pitkäaikainen puheenjohtaja
Marja Kinnunen, Miss Suomi 1985
Pentti Kokkonen, mäkihypyn maailmanmestari
Severus Konkola, liikemies
Vesa Kytönen, enduron maailmanmestari
Kyösti Lehtonen, painin olympiavoittaja
Tapio Mäkelä, hiihdon olympiavoittaja
Terhi Peltokorpi, kansanedustaja
Petteri Silván,7 kertainen enduron maailmanmestari
Aarne Tanninen, Ylen TV-uutistoimittaja
Valtteri Tenkanen, Jääkiekon SM-liigan jääkiekkoilija
Jämsän äijä, kuvitteellinen hahmo
Severus Konkola nuorempi, talonpoikaissäädyn valtiopäivämies Jämsän tuomiokunnasta
Petter Ohls, säveltäjä
Tuula Peltonen, kansanedustaja
Arto Riukulehto, mediapersoona

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 13.04.2009 - 19:07

Eikö Jukka Virtanen ole sieltäpäin ainakin. ...mainio sanoittaja.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.04.2009 - 19:45

tunnen, samalaisia kuin muutkin ihmiset. kaks kpl jalkoja,käsiä ja suu, silmät ja nenä:)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 13.04.2009 - 19:53

Jämsän äijästä olen kuullut puhuttavan. Muita en tunne enkä tiedä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 13.04.2009 - 20:39

Yksi enstex paras likkakaveri on jämsäläinen. Ihana ihminen. Avoin, ystävällinen aina iloinen. Myös hänen äitinsä oli erittäin ystävällinen ja kohtelias vieraillekin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.04.2009 - 22:32

kyllä minä tunnen palonkin jämsäläisiä kun itse asun myös täällä jämsänkoskella joka vuoden alussa liittyi jämsään. anoppini. äitini, siskoni, mieheni siskon, mieheni veljen heidän lapsensa, kaikki ovat jämsäläisiä ja niitä kyllä riittää jos jaksasin tässä vaan luetella niitä. vaikka täällä asun olen silti syntynyt Valkeakoskella. kolme siskoani on syntynyt jämsässä. myös pikkusiskoni joka nykyään on jo yli 40 vuotias.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.04.2009 - 23:42

Tunnen yhden! Ihana ihminen, mutta sanoo olevansa erilainen kuin muut paikalliset. Ainahan sitä niin sanotaan, heheh.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.04.2009 - 00:06

Joo reiluu väkkee.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.04.2009 - 09:19

Jämsän Äijästähän jokainen on ainakin kuullut puhuttavan:

Jäi kun Jämsän äijä taivaasta

Kautta Suomen tunnetaan sanonta "Jäi kuin Jämsän äijä taivaasta". Sanonnan alkuperä on hämärän peitossa. Joidenkin selitysten mukaan Jämsän äijä jäi taivaasta ollessaan juuri sillä hetkellä huutokaupassa. Toisen version mukaan hän matkusti hivenen kiertoteitse sinne, mihin oli matkalla. Parhaan selityksen lienee antanut muuan jämsäläinen tyttö, joka takavuosina meni Reisjärvelle toimeen. Siellä kysyttiin heti, että miksikäs se Jämsän äijä jäi taivaasta? Tyttö sanoi, että siksi, kun erehtyi kiertämään tämän syntisen Reisjärven kautta.

kirjasto.jamsa.fi/kotiseutu/...jutut.html

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.04.2009 - 12:54

Olen kuullut vain Jämsän äijästä, en tunne sitäkään äijää henkilökohtaisesti. Jämsä kuuluu kait Savoon eli oma kehu haisee...