Luulen että olen koukussa lääkkeeseen et olen lääke riippuvainen. Olen syönyt näitä lääkkeitä panikkihäirihöiden hoitoon. En enää

voi olla ilman lääkkeitäni.Ja lääkärini sen jo tietää. Mitä olette napsulaiset mieltä tämmöisestä?

Avainsanat: riippuvainen lÄÄkkeestÄ?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 12.04.2009 - 22:55

Kyllä paniikkihäiriö on sellainen vaiva että lääkkeisiin jää jumiin helposti. Sairaus diagnosoitu vasta reilut parikymmentä vuotta sitten. Mikä auttaa ketäkin. Hoito pitäisi saada aloitettua asiantuntevan lääkärin ohjauksessa mahdollisimman alkuvaiheessa. Valitettavasti silloin vielä kynnys on korkea ja koitetaan vaan sinnitellä eteenpäin.

Lähteet:
Läheltä seurannut

Kysyjän kommentti

KIITOS TIMPPA. sinä olit se joka minua ymmärsi hyvin tässä paniikkihäiriö tilanteessa ja olen sinulle siitä kiitollinen kun minua ymmärsit. mulla ei ole ollut helppoa kun kohtaus on yllättänyt. ja sen sinä ymmärsit kun sinulla on näitä oireita ilmennyt. OIKEEN HYVÄ VASTAUS.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vieras
Vastattu: 12.04.2009 - 22:46

www.terveyskirjasto.fi/terve...i=dlk00388

Voit lukea tuon linkin sisältämän tekstin, niin siitä ehkä selviää, oletko riippuvainen vai et. Siinä on paljon asiaa riippuvuudesta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.04.2009 - 23:01

jos luulet.. niin et ole, jos oikeesti olet niinse on sisimmässä varma tieto

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.04.2009 - 23:45

Tästä tuli dokumentti jokin aika sitten. Lumelääke saattaisi auttaa, tietenkin siten ettet tietäisi syöväsi lumelääkettä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.04.2009 - 00:19

Harmillista.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.04.2009 - 00:45

Lääkärit antavat liian helposti "koukuttavia" lääkkeitä, tärkeämpää olisi terapeuttinen hoito.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.04.2009 - 03:53

Paniikkihäiriöstä voi parantua.Siihen menee tosin aikaa ja sitkeä pitää olla. Mutta miten pääsee hoidon alkuun, jos kynnys esim. mielenterveystoimistoon on liian korkea.

Minä tiedän millainen kumppani paniikkihäiriö on enkä ihmettele lääkkeiden määräämistä ja käyttöä.

Mutta tiedän myös, että paniikkihäiriöstä voi parantua ja silloin lääkkeet jäävät ihan kuin itsestään pois.

Älä kanna huonoa omaatuntoa popsimistasi lääkkeistä. Aikansa kutakin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.04.2009 - 05:09

Tiedän että noin voi käydä, on kokemusta erääseen kipulääkkeeseen, itse nykyään kysyn lääkäriltä lääkkeistä joita minulle määrätään, että aiheuttavatko ne riippuvuutta koska se voi tulla jo kuukauden käytön jälkeen, ja en halua olla koukussa mihinkään lääkkeeseen, riittää että olen ruokaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.04.2009 - 08:37

Paniikkihäiriö lääkkeissä on aina vaara jäädä niihin kiinne.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.04.2009 - 09:07

Lääkärin avustuksella lopetat lääkkeen käytön asteittain.Siihen saattaa mennä vuosikin,ennen kuin pääset lääkkeestä kokonaan irti.

Oma tieto opiskeluajoilta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.04.2009 - 09:44

olin kans samassa tilanteessa, kuin sinä nyt ja aloitin niin sen lääkkeen loppettamisen, että puolitin sen pillerin ja otin pitkän aikaa vain puolikkaan ja sitten oman lääkärini kanssa puhuin, että lopetan kokonaan hänen kannustuksellaan pääsin eroon ja kävinkin senkin jälkeen vielä omalla lääkärilläni keskustelemassa tuntemuksista, tulee joskus vieläkin paniikki, mutta yritän vaan miettiä, että tämä ei kestä kauaa ja olla itseni herrana, kyllä se onkin mennyt nopsaan ohitse, kun miettii ja keskityy muuhun ei ajattelekkaan sitä kohtausta..näin itse selviinnyn ilman lääkkeitä....nykyisin...

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 13.04.2009 - 10:27

Ehdottaisin ottamista lääkärin kanssa puheeksi lääkkeen vaihdon. On ehkä olemassa sellaisiakin lääkkeitä johon se riippuvuus ei niin herkästi synny. Pikkuhiljaa annosta vähentämällä riippuvuus saadan pois, mutta aikaa vie, ja onko se sitten taas niiden kohtausten takia hyvä asia.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 13.04.2009 - 10:59

Lääkeriipuvuuden syntyyn on lukuisia syitä jotka ovat hyvin yksilöllisiä.
Keskustele hoitavan lääkärisi kanssa asiasta ja jatkotoimenpiteistä.
Lääkeriippuvuudet eivät ole kovinkaan harvinaisia ja niiden myöntäminen jo on askel niistä paranemiseen.
Toki on myös paljon sairauksia, jossa lääkitys saattaa olla tarpeen koko loppuelämän.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.04.2009 - 11:05

Kaikkiin lääkkeisiin voi jäädä koukkuun, mutta eikö ole parempi jos lääke auttaa, kuin että joutuu kärsimään oireista.
Lääkärisi kanssa kannattaa käydä neuvottelemassa asiasta , pyytää ohjeita ja vaikkapa lähete terapiaan.
Itse ei varmaan kannata aloittaa minkään lääkkeen lopettamista, vaikka kuinkakin pitkäjänteisesti. Voi kostautua myöhemmin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Eme
Vastattu: 13.04.2009 - 12:43

Jepp, itellänikin paniikkihäiriö ja lääkkeisiin koukuttunut..
Asteittain kannattaa lopettaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.04.2009 - 14:11

mitä haittaa jos saat apua niistä? ei kukaan odota, että esim. insuliinidiabeetikko olisi ilman insuliiniaan!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.04.2009 - 23:19

Jos lääkkeet ei oo raskaita elimistöllesi niin eiköhän niistä apua ole tuossa vaivassa.