Kadonneen ajokortin kopion hinta . on mikä. Saako sakon jos ei mukana ajossa. Paljonko on rikesakko jos sa sellaisen jstakin.

Kiitollinen vastauksesta

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 12.04.2009 - 22:20

ei saa heti sakkoa, vaan sun pitää mennä näyttämään ajokortti poliisilaitoksella, mutta jos tää monta kertaa toistuu, sitten ne voi antaa sakot..
rikesakosta: www.lakineuvo.fi/lakineuvone...;Itemid=48

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 12.04.2009 - 22:20

Iteltäin kysyttiin ajokorttii, tuos vuosii sitten, ei ollu matkassa silloin (sen takii kun siin se hirvee etsintäkulutetun kuva), mut henkkarit oli, ottivat yhteyt jonnekii ja asia hoitu näin, siin se tosi nuori polliisi sit laitto kuitenkin paperille muistuksen, jot; pidähän se ajokortti matkas...
Kadonneesta ajokortista pitää tehdä ilmoitus tietty, tuot kopio-osioo en oikein ymmärtäny...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.04.2009 - 22:29

Pesin pyykin mukana ajokortin (se pahviversio) vuosia sitten. Riekaleet oli autossa muutaman vuoden, mutta kun kuvakin oli kutistunut sentti kertaa sentti kokoiseksi niin heitin sen lopulta roskiin. Nyt ei ole korttia, mutta ei sitä ole edes puhaltamisen yhteydessä kysytty.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.04.2009 - 23:52

Uuden kortin saa poliisilaitokselta, maksaa leimaverojen verran. Jos ilmoitat poliisille itse etukäteen kortin katoamisesta, et saa sakkoja jos ratsiassa kysyvät sitä, jos olet "tilannut" uuden kortin. Olen itse joutunut uusimaan korttini kahdesti, en muista ekaa kertaa miksi, mutta kadotin kortin viimeisimmällä kerralla. Taisin kysäistä poliisilaitokselta miten käy jos joudun ratsiaan, kertoivat menettelyn.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.04.2009 - 00:21

Leimaverojen verran.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.04.2009 - 09:09

Voi käydä myöhemmin näytämässä ajokorttiasi poliisilaitoksella.Uudesta peritään leimaverot+käsittelymaksu.Rikesakko on 60 euroa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.04.2009 - 15:20

Tuohon kortin mukanaolemattomuuteen liittyen:
Käytännössä poliisi voi selvittää henkilön ajo-oikeuden kysymällä radiopuhelimitse poliisilaitoksen päivystäjältä, joka tarkistaa tiedon rekistereistä, kunhan henkilön henkilöllisyydestä ei ole epäselvyyttä.

Tieliikennelaki 94§:
Moottorikäyttöisen ajoneuvon kuljettajan on vaadittaessa esitettävä poliisimiehelle ajokortti, todistus ajoneuvon rekisteröinnistä ja muu asiakirja, jonka mukana pitämiseen hän on velvollinen.
Jos ajoneuvon kuljettajalla ei ole mukanaan vaadittavaa ajokorttia, mutta hänen henkilöllisyytensä on todettu eikä ole syytä otaksua, ettei hänellä ole ajo-oikeutta, poliisimies voi sallia ajon jatkamisen. Tällöin kuljettaja voidaan kuitenkin velvoittaa esittämään ajokortti poliisille määräajassa.
Tieliikennelaki 103§:
Joka rikkoo tahallaan tai huolimattomuuttaan on tuomittava sakkoon.
Tieliikennelaki 104§:
Jos rikkomus on olosuhteet huomioon ottaen vähäinen, voidaan siitä jättää syyte ajamatta ja rangaistus tuomitsematta.

Lähteet:
www.finlex.fi/fi/laki/ajanta...1/19810267

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.04.2009 - 10:37

Hmm, en nyt ihan ymmärtänyt tuota kadonneen kortin kopiota, asuuko minussa blondi ??!!
Mutta nuo andekin otteet tieliikennelaista kannattaa sinun lukea tarkkaan ja käydä myös hänen antamassa linkissä tutkailemassa itse lisää.