Huom! 100 € PALKKIO parhaasta vastauksesta, joka johtaa eteenpäin asiassa työeläkeyhtiön kanssa! Miten pääsisin työkyvyttömyyseläkkeelle tai kuntoutustuelle? Vastaukseksi ei riitä pelkkä mene lääkäriin, vaan miten etenen asiassa? Kuka päättää asian työelä

Työkyvyttömyys
Ikäni ei vielä riitä eläkkeelle jäämiseen. Miten päästään kuntoutustuelle?
Työntekijän eläkelaki: TyEL 35 §
Kunnallinen eläkelaki: KuEL 24 §
Valtion eläkelaki: VaEL 35 §
25 § (30.7.2004/713)
Kuntoutustuki
sovelletaan kuntoutustukeen ja sen saajaan.

Lisätty: 12.04.2009 - 14:04

Edellä on kerrotty eläkelaiista ja se löytyy netistäkin, vaan hauluan pykäliin perustuvaa tietoa, siitä miten perustelen sen Varmalle eli Kesikinäinen työeläkeyhtiö Varma. Kuka päättää asiantyöeläkeyhtiöllä.
HUOM: 100 € palkkio sille jonka neuvot johtavat oikeisiin perusteisiin.

Lisätty: 12.04.2009 - 14:20

Lisäyksenä kysymykseeni kerron, että minulle on myönnetty työkyttömyydestäni johtuva sairaslomasta kolmen eri lääkärin toimesta toistaiseksi. Lausunnot ovat B-lääkärinlausuntoja ja olen ollut sairaslomalla noin. kahdeksan kuukautta? Mitä teen eläkeyhtiöltä aina kielteinen päätös?

Avainsanat: kuntoutustuki työkyttömyyseläke

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 12.04.2009 - 14:01

Työkyvyttömyyseläkkeen voit saada, jos
olet alle 63-vuotias ja
työkykysi on alentunut sairauden takia vähintään vuoden ajaksi.
Jos työkyvyn arvioidaan palautuvan hoidon tai kuntoutuksen avulla, eläke myönnetään määräaikaisena kuntoutustukena.
faktaa:
www.varma.fi/Varma/fi-FI/Lef...myyselake/
www.tyoelake.fi/Page.aspx?Se...Item=63191
www.kela.fi/in/internet/suom...08102016HN

Lisätty: 12.04.2009 - 19:03

ps.
Jos Kelan päätös tulee kielteisenä kannattaa tehdä oikaisuvaatimus päätökseen, se on nopeampi tapa saada asia kuntoon. Valitus voi kestää tavattoman kauan.

- Oma kokemus -

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 12.04.2009 - 13:55

hyvin yksinkertaista päästä eläkkeelle,jos on sairas,lääkärit kirjoittavat tarvittavat paperit

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 12.04.2009 - 13:56

Sinun on valittettavasti käytävä lääkärissä saadaksesi lausunto ja suositus ko. asiaan. Lääkäri sitten lähettää paperisi parhaaksi katsomaanne paikkaan. Vastaanottaja sitten päättää, pääsetkö työkyvyttömyyseläkkeelle tai kuntoutukseen.

Lähteet:
Kokemusta on.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.04.2009 - 14:22

Minä olen nyt ollut 1 vuoden työkyvyttömyyseläkkeellä ja asia eteni niin että, olin todella sairas ja sain pitkiä sairaslomia ja ennenkuin päättyvät nämä sairauspäiväraha päivät, pitää lääkäriltä saada lausunto, ja jos on useita sairauksia niin joka lääkäriltä oma lausunto, ei miltään arvauskeskus lääkäriltä vaan kyseiseen sairauteen perehtyneeltä, siis erkoislääkäreiltä.No sinulla on ne lausunnot ja kelasta haet sellaisen paperin jonka täytät , ja siinä on myös kohtia joissa sinun pitää itsekin arvioida työkykyäsi.Palautat paperit kelaan ja siellä päätetään sinun kohtalosi, jos päätös on myönteinen kelasta menee paperit suoraan eläkevakuutusyhtiöön jotka laskevat sinun eläkkeesi, jos työeläkkeesi on pieni silloin saa myös vähän kansaneläkettä, ja alennuskortin, se muuten tuli ekana. Sinulle tulee päätökset kotiin voi kestää 2 kk , sinne voi soitellakin jos ei mitään kuulu ja aikaa menee. Tämä on sitä tietoa minkä minä käytännössä olen kokenut. varmaan joku neropatti tyrmää tämän.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.04.2009 - 17:23

Taas kerran voidaan vain ihmetellä miksi meillä on työttömiä. Ihminen, joka ei pysty työhön pidetään töissä väkisin kun tilalle voitaisiin nostaa työhön kykenevä ja halukas työtön ja sairas ihminen päästää eläkkeelle. Saisinpa tähän joskus vastauksen... Mutta taitaa jäädä ilmaan aivan kuin Römppäsen Veikonkin kysymys, sillä vastausta siihen ei ole.

Kelan päättäjät kertovat sinulle missä kunnossa sinä olet ilman, että edes näkevät sinua ja siihen sinun on tyytyminen. Mutta kannustan valittamaan jokaisesta päätöksestä ja jatkamaan tuen hakemista aina uusilla lausunnoilla ja vastineilla.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.04.2009 - 17:51

Tuntuu varmaan pahalta,kun kirjoitan,että päätöksistä pitää aina vain valittaa ja ei ole pahitteeksi,jos lausunnon tekee joku potilas asiamies yhteistyössä sinun kanssa nojaten lääkärin lausuntoihin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.04.2009 - 18:01

tällaisia asioita pitää olla:

/olet ensin 12 kk eli vuoden sairaslomalla. sitten vasta alkavat rattaat pyöriä. sinua yritetään sitten kuntouttaa eli pääset kuntoustuelle (en ole varma tästä termistä)./ sitten taas anot eläkkeelle päässyä ja laita mukaan myös kertomus omin sanoin, mikä on sinulle vaikeaa työssäsi. sinua hoitava lääkäri kyllä kertoo oman näkemyksensä erikseen suoraan eläkkeen myöntävälle elimelle.

päätöksenä voi olla määräaikainen eläke tai sitten päätöksessä lukee, että toistaiseksi. siinä kohdassa termi "toistaiseksi" tarkoittaa kyllä lopullista pääsyä eläkeläiseksi.

selostukseni on sekava, mutta kyllähän tiedät kokemuksesta sen, että papereita ja anomuksia tarvitaan runsaahkosti.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.04.2009 - 21:40

Kyllä sinun on pidettävä ensin ne sairaslomat loppuun. Sen jälkeen uudelleen lääkäriin, jos olet edelleen työkyvytön, tutkitaan mahdollinen kuntouttamisen tarve. Jos se on mahdollista, pääset kuntoutustuelle. Jos vamma on pysyvä, lääkäri kirjoittaa sitten lausunnon kelalle, jolla pääset osa-aikaiselle työkyvyttömyyseläkkeelle.
Pelaa aikaa asiassa, jotta rattaat ehtivät pyörähtää. Olen huomannut, etteivät kiusallakaan päästä ainakaan osa-aikaeläkkeelle kovin helpolla. Aina vaan valita surkeana kipuja, niin pakkohan niiden on jotain tehä ja iliman ärräpäitä, vaikka kyllä niitä meinaa Kelassa lipsahtaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.04.2009 - 09:49

Jos sairautesi kestää enemmän kuin 550 vuorokautta,niin Kela siirtää sinut automaattisesti kuntoutustuelle.Sitä maksetaan jonkin aikaa ja usein vasta Kelan oman lääkärin lausunnon kautta pääsee eläkkeelle,mutta sairauden pitää olla nykyään aika vakava.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.04.2009 - 11:20

ei ole lainkaan helppoa päästä sairaseläkkeele, siinä tarvitaan todella paljon hermoja jotta jaksaa ne kielteiset päätökset ja valitukset tehdä, mutta laita vain lääkärisi kanssa hakemukset ja valitukset uudelleen ja uudelleen, itse valitin ja lopujen lopuksi sieltä tuli myöntävä päätös jossa oli maininta , että, myöskin yrittäjällä on oikeus työkyvyttömyyseläkkeeseen...myöskin olen kuulut , että ne saattavat tehdä pätökset niin et voit saada kelalta myönteisen päätöksen tai varmasta, mutta toinen voi olla hylätty päätös, siten myöskin se myönnetty päätös hylätään...jaksamisia sinulle sinne ja ole sitkeä, valita ja valita..älä anna periksi..