Mikä on vesimyrkytys, onko napsulaisilla tietoa asiasta?

Tuol aikaisemmin näky joku/jotkut vastanneen juovansa monia litroja vettä päivässä, joka herätti mulla tämän kysymyksen, eli onko terveyshaitat myös tiedos?

Avainsanat: vesimyrkytys terveyshaitat vesi litrat

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 11.04.2009 - 15:28

Sairaanhoitajakaverini kertoi, että liikaan vedenjuontiin voi tosiaankin kuolla, ja moni on kuollutkin. Lapsi voi kuolla jo 1,5 litraan kerralla juotua nestettä. Syy kuolemaan/myrkytykseen on se, että elimistössä veden prosentuaalinen määrä kasvaa liian isoksi, jolloin aivot kirjaimellisesti hukkuvat. Syynä tähän taas on se, että elimistö pumppaa ensin veren aina aivoihin, ja kun elimistössä on enemmän vettä kuin ruuansulatuselimistöön mahtuu, niin veri muuttuu liian vesipitoiseksi ja aivoihin meneekin veren sijaan vettä. Niin että aika karmeaa. Suomen olosuhteissa 4 litraa vettä aikuiselle on jo ihan liikaa, ja kuulemma 2 litraa menee jo ylärajoilla. Tilanne muuttuu, jos harrastaa hikoiluttavaa liikuntaa (hiki on nestettä, joka poistuu ihon kautta elimistöstä), jolloin vettä voi lipittää vähän enemmän. Ja jos on kuumassa maassa, esim missä päivälämpötila pyörii 40C:ssa, niin silloin aikuinen voi juoda vettä sen nelja litraa (yksi litra per kymmenen celsiusta.)

Veden liian vähäinen juominenkin on sitten huono homma. Kerroin nimittäin liian vedenjuomisen vaaroista kavereilleni, ja yksi heistä otti jutun liian tosissaan: hän joi monen päivän ajan alle puoli litraa vettä päivässä ja meinasi pyörtyillä yms. Onneksi kuulin tästä ajoissa, niin sain tarkennettua asian hänellekin :) 1,5 litraa vettä päivässä on ihan hyvä, helteellä sitten eri juttu ja liikuntaa harrastettaessa.

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 11.04.2009 - 12:46

Eikös joku naispuolinen artisti, oliko viulunsoittaja Lampénius, juonut liikaa vettä ja joutui sairaalaan.
Liika vesimäärä ei ole terveellistä, mutta ei liian vähäinenkään.

Lisätty: 11.04.2009 - 12:52

Löytyi Karjalaisesta asiasta faktaa:
www.karjalainen.fi/Karjalain...76931.html

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 11.04.2009 - 13:33

Olen lukenut, että jollakin aivot turposi liiallisesta veden juonnista. Oliskos se sitten myrkytys vai mikä. Kauheeta joka tapauksessa. Liika on aina liikaa jopa veden juonnissakin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.04.2009 - 14:32

liikaa vettä, aiheuttaa konsentraatiomuutoksia

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.04.2009 - 15:57

jotain sellaista muistelen lukeneeni, että ylenmääräisellä vedenjuomisella 'huuhdellaan' elimistöstä ihan liikkaa suoloja ja hiveaineita pois, ja sitten alkaisi seurausvaikutukset näistä puutoksista. Litramääriä en osaa sanoa, oman kokemuksen mukaan tuollaiset 1-2 litraa ei näyttäisi haittaavan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.04.2009 - 09:50

Liiallisella vedenjuonnilla kehosta poistuu sille tärkeät kivennäis-ja hivenaineet.