miksi pääsiäisenä syödään lammasta?

en oo varma onko joku tätä jo kysynyt.. mä oon miettinyt tätä asiaa, mut en tiedä miksi..

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 11.04.2009 - 19:44

Pääsiäislampaan pitkä historia
Juutalaiset viettävät keväistä pesah-juhlaa muistona siitä, kuinka he vapautuivat Egyptin orjuudesta noin 1200-luvulla eKr. Juhla-aterian lammas muistuttaa, miten Egyptissä kuoleman enkeli ohitti juutalaisten talot, joiden ovenpieliin oli sivelty lampaan verta. Happamaton leipä kertoo kiireisestä paosta, ja katkerat yrtit symboloivat puhtautta.
Kristityt jatkoivat lampaan syömisen perinnettä, mutta korostivat sitä, että Kristus on uhrikaritsa, joka on kuollut meidän syntiemme vuoksi. Lammasta käytettiin pääsiäisruokana Etelä- ja Keski-Euroopassa jo 600-luvulla. Meillä Suomessa lampaat teurastettiin syksyisin, joten lampaanlihaa ei ollut pääsiäisenä saatavilla.
Joissakin maissa pääsiäisenä syödään porsasta, koska sitä on vanhastaan pidetty onnea tuottavana eläimenä. Yhdysvaltojen perinneruoka on porsaanpaisti ja rusinakastike. Venäjälläkin herkutellaan pääsiäisporsaalla, lampaan korvasi ennen vanhaan voista muotoiltu karitsa.

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 11.04.2009 - 10:03

Lammas liittyy pääsiäiseen. Pitkät perinteet. Liittynee jo pääsiäisen "alkuaikoihin".

Lähteet:
Oletus

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.04.2009 - 10:14

Pääsiäislammas

Alkujaan pääsiäisen ajan lammasateria on juutalainen perinne, joka kuuluu Egyptistä lähdön muistoon. Kristityt saivat pääsiäislampaalle uuden merkityksen Jeesuksen kuoleman ja ylösnousemuksen kautta. Hän on ”Jumalan karitsa”, joka antoi henkensä ihmisten vapauttamiseksi.

evl.fi/EVLfi.nsf/Documents/E...mp;lang=FI

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 11.04.2009 - 11:05

Siihen en osaa vastata,mutta musta kuitenkin: Meat is murder.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.04.2009 - 10:08

Lampaan syömisellä on pitkät historialliset perinteet.Itse en syö lammasta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.04.2009 - 18:16

Tyydyn ylitarkan vastaukseen,itse en oisi tiennyt.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.04.2009 - 10:47

Asian historiaa en tiedä tarkkaan, mutta lamams kuuluu pääsiäiseen ja lammasta meillä syödään usein pitkin vuotta.