Naapuri laittanut kissaloukun tontilleen .Onko se laiton?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 10.04.2009 - 18:08

Riippuu loukusta. Se on laiton vain, jos se aiheuttaa tarpeetonta kipua tai tuskaa. Laillisia loukkuja myydään ja vuokrataan.

Eläinsuojelulaki ja järjestyslaki soveltuvat vain pienin osin kissoihin:

Eläinsuojelulaki:
Sellaisten eläimen hoitoon, käsittelyyn, kiinniottamiseen, kuljettamiseen, tainnuttamiseen tai lopettamiseen tarkoitettujen välineiden, laitteiden ja aineiden, joiden käyttö ilmeisesti aiheuttaa eläimelle tarpeetonta kipua tai tuskaa, valmistus, maahantuonti, myynti, luovutus ja käyttö on kielletty.

Järjestyslaki:
Yleisen järjestyksen ja turvallisuuden säilymiseksi koiran omistajan tai haltijan on:
1) pidettävä koira taajamassa kytkettynä;
2) pidettävä huolta siitä, ettei koira pääse kytkemättömänä kuntopolulle tai muulle sen kaltaiselle juoksuradalle eikä lainkaan yleiselle uimarannalle, lasten leikkipaikaksi varatulle alueelle, toriaikana torille taikka yleiseen käyttöön kunnostetulle ladulle tai urheilukentälle, jollei se ole erikseen sallittua
Mitä 1 momentin 2 kohdassa säädetään, koskee myös kissaa.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 10.04.2009 - 17:36

ei semmoista saa tehdä. tee ilmoitus siitä poliisille.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 10.04.2009 - 17:39

Saisinko ohjeet?

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.04.2009 - 17:40

Mitenkähän se oikein on? Eikö kissojen pitäsi pysyä omalla tontillaan?

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 10.04.2009 - 17:44

Hanki kissaloukku, saa esim. HKI-Espoo-Vantaa alueelta lainaksi Helsingin eläinsuojeluyhdistuksestä. Se ainoa laillinen tapa ottaa kissa ...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.04.2009 - 17:45

on varmaan.. mut on kyllä tosi ärsyttävää ku kissat käy omalla pihalla

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 10.04.2009 - 17:48

Lukeeko siinnä kissan loukku?
Onko sinulla lupa käydä naapurin tontilla kyttäämässä?

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 10.04.2009 - 17:50

Naapuri ilmoitti itse minulle!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.04.2009 - 18:06

Kissanloukulla voi pyydystää karanneita kissoja ja sitten palauttaa omistajalleen tai viedä eläinsuojeluyhdistykseen. Eihän kissanloukku ole mikään tappoväline.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.04.2009 - 18:07

Enpä usko

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 10.04.2009 - 18:34

Ei naapurisi saa loukuttaa kissoja, ellei omaansa yritä saada kiinni. Mihin hän vieraitten kissat laittaisi loukkuun menon jälkeen? On vähän kieron kuuloinen tapaus.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.04.2009 - 18:55

Laiton on. Sinuna ilmoittaisin poliisille..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.04.2009 - 19:33

Jos se on loukkku, joka vangitsee kissan (vahingoittamatta) niin ei kai siinä mitään lainvastaista ole (jatkotoimet sitten erikseen, mitä vangitulle kissall ethdään?)

mutta jos se on loukku joka 'teloittaa' kissan, niin sitten mennään jo toisenasteisiin tarkasteluihin (mm. metsästyslaki)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.04.2009 - 19:39

Miksei omalla tontilla tuota saisi pitää? Ehkä naapurisi on hermostunut kissasi aiheuttamiin vahinkoihin ja palautaa sen sinulle valjaiden kera?

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.04.2009 - 20:00

ei ole laitonta jos on vaaraton kissalel, ottaa vain "säilöön" kissan. Vahingoittavaa ei saa olla

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.04.2009 - 20:08

Riippuu millane ja mihi tarkotuksee.En tiennykkää et niit on myytävänä ihan yksityisille,luulin et vaa näil eläinlääkäreil,eläinkodeil yms on.Jos tän naapurin tarkotus on satuttaa jonku kissaa ni kyl siit ilmotus pitää tehä.Eihän toisen kissaa saa vahingoittaa vaikka saataski (jostai kumman syystä) ärsyttää pelkkä kissan läsnäoloki.Eri asia on jos kysees on kulkukissa ja sen hyvässä tarkotuksessa ottaa kii ja vie eläinkotiin,satuttamatta sitä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.04.2009 - 10:52

Raakaa puuhaa,mutta kissoja ei saa pitää irti.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.04.2009 - 02:16

Kissa on valitettavasti lainsuojaton oman tontin ulkopuolella, joskin sille ei saa tuottaa kärsimystä vaikka se pääsisi naapurin tontille. Maalla metsässä olevan kissan saa ampua, koska se katsotaan villiintyneeksi, jos ei pysy omalla tontillaan. Yleensä naapurit kyllä tunnistavat täällä toistensa katit, eivätkä ammu niitä. Mutta kissa luonnossa aiheuttaa vahinkoa pesiville linnuille, sekä muulle eläimistölle.
Kissan saa napata talteen ja viedä eläinsuojaan, jos pyörii toisten tonteilla. Entäpä jos loukkuun menisi rusakko? Silloin viranomainen voisi olla ryppyotsainen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.02.2021 - 20:41

En tiedä, että mikä laki ja asetus eläimen loukuttamisesta on ollut tuolloin vuonna 2009, mutta ainakin nykyään on ihan luvallista loukuttaa omalle tontilleen tuleva kissa.