Mistä saisin porkkanaperunan teko-ohjeet?

Kun isälläni oli ruoantekovuoro (ja usein olikin), hän teki aina (siis AINA) vain porkkanaperunaa. Isoiksi pilkottuja perunoita ja porkkanoita keitettiin, lopuksi maustettiin kimpaleella voita (ei mitään margariinia). Hän kuoli nuorena, joten en koskaan ennättänyt perehtyä, miten se tarkasti tehtiin. Mikä perunalajike? Missä vaiheessa porkkanat lisättiin, vai keitettiinkö niitä ensin? Kiehuvaan veteen? Paljonko vettä? Paljonko suolaa?

Lisätty: 10.04.2009 - 11:23

Kiitos Kissanainen! Juuri tuollaista ohjetta olen kaivannut. Sen pitääkin olla muusimaista, vain vähän survottua, ei sosetta. Kun vielä saisi perunat ja porkkanat suoraan maasta, kuten lapsena.

Avainsanat: resepti porkkana peruna

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vieras
Vastattu: 10.04.2009 - 10:19

tuulentupa.blogspot.com/2006...chive.html

Tuolta löytyy teko-ohje,

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Ida
Vastattu: 10.04.2009 - 09:44

Olettaisin että voit laittaa hieman isommat perunalohkot (keittoperunalajike on hyvä) ja pienehköt porkkanalohkot yhtäaikaa kattilaa kiehumaan. Vettä sen verran että peittyvät. Suolaa kuten perunankeitossa käytät. Kun ovat kummatkin täysin kypsiä niin vesi vain pois ja tehosekoittimella tai survimella soseutat. Teet kuten perunamuusin, mutta et laita sitä nestettä siihen. Muuten teet kuten muistat isäsi tehneen. Kyllä sinä onnistut.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.04.2009 - 11:37

Pahuksen kissanainen,kerkesi ensin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.04.2009 - 21:25

Minun äiti teki aikanaan. Siihen tuli perunalohkoa,porkkanaa,lanttua ja suolaa. Keitti vähässä vesimäärässä kypsiksi,muussasi perunanuijalla,ja oli hyvää. Sinullahan on selvät vastaukset kysymykseesi,mutta halusin laittaa tämän kun tuli mieleen nuoruudesta..Pitää ihan itsekin kokeilla onko se vielä yhtä hyvää....

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.04.2009 - 02:44

Kuulostaa ihan herkulliselta.