Onks kellää vipromylogiaa ja onko millasia oireita?

En kyl oo varma kuinka kirjotetaa,mut toivottovasti tajusitte mitä tarkotan.Miul kuulemma ois se,nytki pikkurilli äärettömän kipee eikä mee suoraks.

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 09.04.2009 - 22:28

"Fibromyalgian tärkein oire on kehon eri osissa tuntuva lähes jatkuva kipu, johon vaikuttavat erilaiset ulkoiset tekijät. Potilaat kuvaavat kipua kolottavana, jäytävänä, polttavana, kirvelevänä, viiltävänä. Kipua pahentavat kylmä, kostea ja vetoinen ympäristö sekä psyykkinen stressi. Saunassa kipu lievittyy, mutta saunan jälkeen kivut pahenevat (saunakrapula).

Fibromyalgiaa sairastavilla väsymys, uupumus ja voimattomuus, turvotuksen ja puutumisen tunne ovat myös yleisiä. Tuki- ja liikuntaelimistön kipujen lisäksi heillä voi olla päänsärkyä, kuukautis-, maha- ja virtsaelinkipuja. Monet potilaat kokevat niveltensä turpoavan, vaikka lääkäri ei tällaista havaitsisikaan. "

Mutta mielestäni voi kyseessä olla jokinasteinen reumasairaus, mutta uskon että se on sulta jo testattu verikokein? Tää nyt näi nopska vastaus, sori, kun nukkumaan.... (Itelläni näitä oireita, tosin RF:kin ollut koholla, eli ei viel lopullist tietoo kumpi ois itelläin)

Lähteet:
www.reumaliitto.fi/reuma-aap...algia.html

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 09.04.2009 - 22:47

jonin13 selvitykseen ei ole lisäämistä. Oman lääkärin kautta hoitoon. Kipulääkitys saattaa olla psyykenlääke+kipulääke, älä sitä säikähdä, ei kukaan epäile että päässä vikaa, kunnon kivunhoito nykyään tällainen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.04.2009 - 06:00

Minä olen sitä sairastanut 80 luvulta lähtien ja mikään lääke ei siihen tehoa, mutta minulla on paha selkävamma ja siihen niin kova lääkitys että en paljoa fibron särkyjä tunne, sauna ainakin pahentaa sitä, sen sairauden kanssa ei muu auta kuin aktiivinen elämä ja että pitää itsensä timmissä kunnossa, ei se sairautta paranna mutta ei sitä huomaakaan kun touhuaa jotakin, jos petiin vaan jää itseään voivottelemaan niin sitten vasta onkin kipeä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.04.2009 - 08:47

Siskollani on fibromyalgia ja lääkityksenä on Triptyl, minkä kanssa pärjää. Hankala sairaus, tekee tosi kipeäksi ja kivuliaaksi välillä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 10.04.2009 - 09:30

Jonin13 ja maarit3 sanoivat sen mitä pitääkin. Itselläni on täydellinen, eli kaikki mahdolliset kipupisteet löytyvät. Lisäksi vielä nivelrikko, joka kylläkään ei nyt kuulu tähän juttuun.
Rakkaalla lapsella on monta nimeä, niin tälläkin. Sidekudosreuma, lihasreuma ovat ehkä ne tunnetuimman suomalaiset nimet. Eli jonin13 arveli ihan oikein.
Ns. psyykelääkkeiden tarkoituksena on lähinnä auttaa kestämään kipua, ei ne itse sairauteen auta. Särkylääkityksestä ei ole kaikille edes apua. ihminen on niin yksilöllinen että vain kokeilemalla voidaan löytää helpottava lääke. Kylmägeeli helpottaa joskus hieman joillakin.
Särkylääkitys ei ainakaan minun kohdallani tule edes kysymykseen, koska olen allerginen. Tasainen hyvä elämänlaatu, läheisten tuki ja ymmärrys ja auttavaisuus vaikeina päivinä ovat yksi tärkeä lääke. Vitsit tässä sairaudessa ovat vähissä. Yksi lohtu itselläni on: ei tarvitse alistua mammografian puristuksille. Minulle tehdään ultrana ko. tutkimus.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.04.2009 - 15:30

Lääkärini on sanonut,että oireeni viittaavat siihen.Sain särkylääkkeitä,kun joka paikkaa kolottaa -lähinnä niveliä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.04.2009 - 09:05

Minullakin on tämä sairaus ja tänätalvena se onkin ollut erityisen piinaava.Sait kaiken tiedon joninin vastauksesta.Lohduttaudun sillä,että se on tunnollisten ihmisten sairaus,niinkuin mikreenikin,kipu kohtausten tullessa tämä on kyllä laihalohtu.