Miksi kaikki spedet menevät Goalle, ovat Goalla ja tulevat Goalta? Goaan, Goassa ja Goasta ovat oikeat taivutukset! Taju

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vieras
Vastattu: 19.02.2008 - 00:24

No nuo ulkosijat ovat vissiin vakiintuneet näihin rantalomailmauksiin, koska ihmiset ajattelevat menevänsä rannalle.. Goalle, vähän niin kuin 'Kyprokselle' tai 'Rodokselle'.. Eli puhekielessä Goalle ja Goaan ovat kilpailevia termejä, vaikka tosiaan Goaan olisi kieliopillisesti oikein, koska se ei ole saari.

Lähteet:
www.kotus.fi/index.phtml?s=1263, www.cs.tut.fi/~jkorpela/kiel...s/8.2.html

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 19.02.2008 - 00:49

Niinhän se yleensä menee, että mitä enemmän sitä puhekielessä käytetään, sitä enemmän sitä käytetään myös muualla. Esim. netistä hakusanalla "Goalle" löytyy huomattavasti enemmän tuloksia kuin sanalla "Goaan". Mutta hassua, että tyyppi, joka itse käyttää sanaa "spede", korjailee muita kieliopissa. :)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 19.02.2008 - 01:04

Google ainakin ymmärtää molemmat termit, ja osaa ne antaa samalla haulla. Onhan se joskus ärsyttävää, kun kirjoitusvirheitä näkyy, mutta tämä tuntuu vielä pilkunviilaamiselta verrattuna esim. lehtimainoksissa oleviin yhdyssanavirheisiin. Ne vasta pistääkin näkemään punaista; missä ovat oikolukijat?!?

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 19.02.2008 - 21:17

jos mielestäsi tämä on tärkeintä intian matkailussa, niin hanki elämä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.03.2009 - 07:59

Mäkin olin ennen tommonen ylitarkka pilkunviilaaja, mutta oon rauhoittunut iän myötä :) Anna kaikkien kukkien kukkia, asiahan joka tapauksessa selviää, ilmaisipa tuon kummin tahansa.