Martta aiheinen kysymys, Martit saavat tietysti myös vastata, tamppaatteko mattojanne viikottain tai miten usein ?

Minä vain tuuletan tangolla, ja harjaan, mutta naapurissa niitä hakataan viikottain, Reitalassa minulle sanottiin maton hoito ohjeessa ,siitä maton hakkaamisesta että sillä tavalla hän rikastuu kun ihmiset mattonsa pilalle tamppaavat.

Lisätty: 08.04.2009 - 17:54

Minulla käy siivooja keskiviikkoisin ja ensimmäisen kerran kun tuli niin kyseli mattopiiskaa.

Avainsanat: maton hoito.

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 08.04.2009 - 21:10

Imuroin matot ensin sitten tuuletan,tulee raikas tuoksu.

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 08.04.2009 - 17:49

Minun siivoojani imuroi matot ensin ja vie sitten ne tuultumaan ulos.Harvoin meillä enää mattopiiskaa mihinkään tarvitaan.

Siivooja käy meillä joka maanantai.

  Ilmoita asiaton vastaus
Eme
Vastattu: 08.04.2009 - 17:56

Täytyy myöntää että kovin harvoin tamppailen mattoja, pari kertaa vuodessa vain..
Mattoja taas pelkästään tuulettelen imuroinnin jälkeen joka viikko.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.04.2009 - 18:00

tasan kolme kertaa vuodessa on piiskauksen paikka

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 08.04.2009 - 18:01

En minäkään niitä tamppaa kovin usein, ravistelu ja tuuletus ulkona silloin tällöin riittää.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 08.04.2009 - 18:21

En tamppaa. Imuroin tuuletan ja harjaan silloin tällöin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.04.2009 - 18:27

Harvemmin tulee tampattua. Tuuletan kyllä useamman kerran vuodessa, mutten joka kerta kun imuroin..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.04.2009 - 19:20

Voi kun voisikin pitää mattoja lattialla, tai kyllähän ne pysyvät pitämättäkin;)
Mutta pyötuolilla olisi hankala liikkua kämppiksen.
Mutta yleensä ennen kyllä mattoja rappusilla heiluttelin. Ja tuulettelin tangossa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 08.04.2009 - 19:22

Äiti/isähän nuo asiat yleensä hoitaa, mutta ei ne sitä kovin usein tee. Ihan pari kertaa vuodessa itte tamppaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.04.2009 - 19:23

Ei mitään järkeä tampata mattoja, se oli silloin ennen, kun ei ollut imureita.
Kohtuullinenkin imuri on tehokkaampi ja tuskin ainakaan kaupungin nokisessa/pölyisessä ilmassa kannattaa edes tuulettaakaan ?
Maaseudulla koivujen seassa on eri juttu, voi tulla jopa tuoksuja.
Mutta kyllä "äidin opit" on monilla vielä aika sitkeässä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.04.2009 - 19:23

Tampataan/tuuletetaan jouluksi ja juhannukseksi, pesetetään kerran vuodessa jouluksi, joskus, jos lunta/pakkasta ulkosalla, niin tamppaan matot lumihankee vasten maassa (ensin jäähdytetään pystysuorassa) molemmin puolin, eräänlainen kuivapesu/raikastus tuokii, äitiltäin oppinu tään...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.04.2009 - 19:46

käsky käykahdesti vuodessa, vapaaehtoisesti en koskaan

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.04.2009 - 19:54

Ehkä noin kahden kuukauden välein, valitettavasti pelkkä viikottainen imurointi ei riitä vaikka Volta onkin ihan hyvässä vireessä. Tampattaessa sen huomaa kuinka paljon likaa imurointi mattoon jättää. Pesen myös matot pari kertaa vuodessa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.04.2009 - 20:26

En tamppaa koskaan, imuroin, tuuletan ja sitten harjaan ennen lattialle laittoa. Ulkona käyvät n.krt/kk

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.04.2009 - 20:27

Mattojen tamppaus nykyimurien synnyn jälkeen on turhaa. Harrastuksena jos haluaa pitää niin siitä vaan. Olen jonkun asiakkaan kuullut sanovan, että näetkös nyt kuinka paljon pölyä tulee vielä imuroinnin jälkeen kun olen telineelle viennyt piiskattavaksi mutta en ole hennonut sanoa, että maton loimilangat siinä pölyävät ja heikkenevät joka kerta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.04.2009 - 20:42

Kun maarit kysyi ihan nimeltä niin on pakko vastata: Olen töissä perjantaina kun on yleensä siivouspäivä, harmikseni se sattuu just klo 10-11. Meillä kyllä yksi vakitunen asukas tekee hyvää työtä sillä aikaa kun mina olen hankkeissa.

Lähteet:
Oma tieto.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.04.2009 - 23:20

Viikoittain imuritampparilla

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.04.2009 - 23:37

Vetelen käsipuisteluin isoimmatkin mattoset siivousparvelta. Voimassa löytyy. Naapurieukot kateita, vaan en anna armoa, paitsi jos...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.04.2009 - 07:45

En tamppaa lainkaan. Ei ole mitään järkeä hakata likaa maton sisään.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.04.2009 - 10:16

En koskaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.04.2009 - 11:17

Vain kynnysmattoa paukutan silloin tällöin.