Mitä tarkoittaa hajavarpainen? Siis hajavarpainen hevonen?

En tiiä mitä se tarkottaa

Avainsanat: hajavarpainen

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 08.04.2009 - 16:16

Epäsäännöllisiä ovat hajavarpaiset ja suppuvarpaiset asennot. Sivulta katsoen varpaan keskiviiva muodostaa säännöllisessä etujalassa 45- 50 asteen ja takajalassa 50-55 asteen kulman maata vastaan

personal.inet.fi/perhe/tmi.a...en_asennot

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vieras
Vastattu: 08.04.2009 - 16:28

Tiedän vain, että jalkojen asentoon se kuuluu hevosella. Kuulostaa hassulle, kun hevosella ei varpaita ole.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.04.2009 - 16:31

Mitäpä tuohon tietää enää lisätä? Pätkä Sipoolaisesta hevossivustosta jossa edestä katsotut asentovirheet, ehkä sopii?

"Asennot (edestä katsottuna)
1) Haja-asentoiset
jalat levenevät alaspäin kuin sahapukki
2) Ahdasasentoiset
jalat ovat liian lähellä toisiaan, väliä tulisi olla kavion leveyden verran
3) Ulkokierteiset, ranskalainen jalka-asento
jalat lähtevät polvesta tai ylempää kiertymään ulospäin, jalka-akseli on suora
4) Vasikkapolvinen, ahdaspolvinen, vinopolvinen
etupolvet ovat lähellä toisiaan, jalka-akseli taittuu polvesta sisäänpäin, X:n mallinen
5) Sivuttaissiirtymä, yhdensuuntaissiirtymä
etusääri lähtee polven ulko- tai sisäreunasta eikä ole linjassa kyynärvarren kanssa
6) Hajavarpaiset
jalka-akseli taittuu vuohisesta ulospäin, "seisoo kuin sotamies", kerivät liikkeet
7) Suppuvarpainen
jalka-akseli taittuu vuohisesta sisäänpäin, melovat liikkeet
8) Taittunut varvasakseli
varvasakseli taittuu sisään- tai ulospäin ruununrajasta, johtuu usein kengityksellä voimakkaasti korjatusta hajavarpaisuudesta, nähdään myös sivusta, kun kavio-ruunu-vuohisluu-linja ei ole suora"

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.04.2009 - 13:33

Hevosella on kahdeksan varvasta normaalin yhdeksän sijaan. Esiintyy yleisesti kormalan seudulla syntyvissä hevosissa.

Lähteet:
Kormala today

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.12.2009 - 12:57

Joo, no ei se nyt aivan noin mene, miten vähäviisas oli asian kertonut. Hajavarpainen hevonen tarkoittaa sitä, että sen kavioiden asento on ulospäin edestäpäin katsottuna, näin lyhyesti selitettynä. Asteilla ei ole merkitystä sivulta päin.
Säännöllisessä jalka-asennossa jalka-akseli on suora, hajavarpaisella ulospäin kääntynyt. Hajavarpaisuuden voi todeta hevosen etujalkoja edestäpäin tarkkaillessa.

Lähteet:
Oma tieto ja kokemus hevosista