Missä iässä seksivalistusta nuorille?

Tuntuu että noiden kiinnostuneiden ikä aina vain alenee ja alenee.

Lisätty: 08.04.2009 - 13:24

Niin poistettiin. Kysyjä kenties liian nuori ymmärtääkseen edes mitä kysyi.

Lisätty: 15.04.2009 - 13:38

Kiitos kaikille, kuten huomasitte ikähaarukka löytyy. Mutta jokainen lapsi on yksilö.

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 08.04.2009 - 20:37

Mielestäni silloin kun siitä aiheesta lapsi/nuori kysyy tai sinnepäin suuntautuvia kysymyksiä esittää, ja isä/äiti antaisi luontevia vastauksia, jotta, ei lapselle/nuorelle jäisi sellaista salamyhkäistä/vääristynyttä kuvaa näistä asioista. Monta kertaahan nuo kysymykset alkaa jo 4- 5 -vuotiaina ja jatkuu sinne 15-16 -ikävuoteen.... eli koko ajan syntyy lapselle/nuorelle kysymyksiä kun vartalo kehittyy ja mieleen tulee kaiken maailman ihmetyksen aiheita, eli ei mielestäni ole mitään varsinaista ikää näihin kysymyksiin, mutta vanhemmalla ihmisellä pitäisi olla ymmärrys siitä, mitä missäkin ikävaiheessa olevalle voi kertoa, (koska eri ihmisen mieli/vastaanottokyky kehittyy niin eri aikaan), selventää, jne. näistä asioista puhuttaessa.

Kysyjän kommentti

Kiitos. Lapset ovat todellakin yksilöitä ja tiedon jano tulee kaikille eriaikaan. Rehellisyys vastauksissa on myöskin erittäin tärkeätä.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Eme
Vastattu: 08.04.2009 - 13:20

Minusta sopiva ikä olisi 13 vuotiaasta eteenpäin. Silloinhan ne hormonit alkaa yleensä hyrräilemään hiljalleen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.04.2009 - 13:21

Äskeinen kysymys poistettiin ,mutta minusta 12 vuotiaalle voi ihan asiallisesti kertoa tai antaa lukemista aiheesta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.04.2009 - 13:21

16 iässä
ei muussa

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 08.04.2009 - 13:24

Minun mielestäni siitä asti, kun he alkavat kysellä asiasta. Tietenkin ikään sopivat vastaukset.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.04.2009 - 13:27

kotona pitää vastata kysymyksiin tehtiinpä ne sitten missä iässä tahansa, yleisemmin sitten kun "hormoonit alkaa hyrrätä"

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.04.2009 - 13:42

Mikähän kysymys taasen?
Mun mielestä 12-13v.joka tapauksessa ennen ns.rippikouluikää,silloinhan ne hormoonit hyrrää ja reippaasti.Toivottavasti nuori kyselee ja vastaukset kotona annettuja.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.04.2009 - 13:45

Olen valperin kanssa samaa mieltä,kaikkin kysymyksiin on kotona vastattava,ottaen silloin huomioon kysyjän ikä jo kolme vuotiaalla on kysymyksiä vaikka siitä,että kuinka se vauva pääsee pois äitin mahasta,täytyy olla rehellinen.
Esikoulusta lukioon asti täytyy koulun antaman valistuksen jatkua.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.04.2009 - 14:03

Kyllä meillä vastattu jo nuoresta pitäen,mitä ovat kyselleet. Eiköhän koulutkin nykyään sitä anna..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.04.2009 - 14:14

yläasteelle päästyä. sieltä ne kaikki "paha" saa alkunsa. :)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.04.2009 - 14:27

kyllä lapsile kuuluu kaikki vastaukset antaaa mitä he kysyvät, mutta tietenkin erillä tapaa vastattuna, kuin isommille lapsille...ja kyllähän sitä valistusta annetaankin koulussa, jo minun kouluaikanani oli valistutta, jotta ei se uusi asia ole kouluissakaan...ja onhan meitä kaikkia ne asiat joskus lapsena kiinnostaneet, joten asiaan vaan silloin , kuin lasta se asia kiinnostaa ja muistaa pitää, että pikkuiselle pienten neuvot..ja isommalle jo laajemmat neuvot...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.04.2009 - 15:04

Jotenkin se pitäisi sopeuttaa, sillä itse tunnen tapauksia, jotka eivät todellakaan ole valmiita kuulemaan kyseisestä asiasta. Toiset taas menettävät "neitsyytensä" jo ala-aste-iässä. Erittäin vaikea kysymys.. Vastataan vaikka yläasteella heyi alussa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.04.2009 - 15:45

Tytöillä alkavat nykyään kuukautiset jopa alle kymmenvuotiaina ja silloin pitäisi olla tietoa mitä tapahtuu.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.04.2009 - 15:59

Ei kai mitään yhtä oikeaa ikää olekkaan, riippu myös niistä ympäristöolosuhteista.
Vili tuli kymppikesäsenä pihalta kotiin ja tokaisi "nyt olis aika puhua ne pimppi ja pippeli jutut selväks" ja silloinhan ne sitten perusteellisesti käytiin läpi. Seuraavan kerran asiaan palattiin noin kolmen vuoden päästä ja sitten alkoi jo koulunkin jakama valistustoiminta (joka aiheutti paljonkin lisäkyselyjä kotona)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.04.2009 - 16:13

sit heti ku yläaste alkaa eli 13v..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.04.2009 - 17:05

Meillä poika kyseli alle 10 vuotiaana peniksensä reaktioita....miksi?... johon hänen isänsä vastasi: "Oletko ajatellut naisia?" Puolisoni nähtävästi tajusi muljauksestani, että nyt tarvitaan asiatietoa ja hän rupesi kertomaan tietoa elimeen liittyvistä verisuonista jne. ihan asiallisesti.

Tyttären kanssa ei ole informaatiohetkeä ollut. Muistaakseni näytin hänelle missä säilytetään kuukautisiin tarvittavia juttuja. Ehkäpä siinä oli informatiota tarpeeksi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.04.2009 - 20:02

kotona muun jutustelun ohessa läpi koko lapsuuden

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.04.2009 - 20:47

12, 13 v eteenpäin. Yläasteiässä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.04.2009 - 23:29

Kyllä anatomiaopinnot alkaa jo pari kolme vuotiaana, ovat seksuaalisuutta, siis tietoa minuudesta

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.04.2009 - 23:22

Yläasteella koulussa se olis ajankohtainen. Mutta pidän sitä kuitenkin tarpeellisena. Kotona ei tahdota kuunnella äidin ja isän nuvoja enää siinä iässä.