Mikä on mielestäsi suomenkielen rumin sana?

Perustellakin saa.

Lisätty: 08.04.2009 - 13:03

Oma sanani on äpärä.

Lisätty: 08.04.2009 - 16:37

Kiitos ryppy huomautuksesta. Enpäs huomannutkaan katsoa oliko vastaavaa aiemmin kysytty. No taas oppia ikä kaikki.

Lisätty: 15.04.2009 - 13:28

Ennenkuin valitsen parhaan lisään vielä luettavaksi yhden esimerkin: toinen sanoo: älä rääkkää ja kaveri puolustautuu: emmä rääkkääkkään. Siinä sitä sulosointua riittämiin. Kiitos vastauksista.

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Eme
Vastattu: 08.04.2009 - 13:00

No ainakin plörinä,käkkärä,rääkkääkään.. Kuulostaa vaan jotenkin niin rumalta korvaan kyseiset sanat.

Kysyjän kommentti

Kiitos, hyviä sanoja. Mitenkähän nuo taipuisivat ulkomaalaisen suussa?

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 08.04.2009 - 13:05

äpärä ja kustannustehokkuus (molemmat herättävät epämääräisen vastenmielisiä tunteita)

kas vain tuo toinen olikin kysyjän myös valinta

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.04.2009 - 13:17

Räkättää, ympäripyöreä, minusta rumia sanoja on monta ja niissä on yleensä ä ja r kirjaimia.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 08.04.2009 - 13:22

Minusta taas sana räkä on kauhea. Eikö sitä voisi yksinomaan korvata sanalla lima. Vaikka ei sekään kaunis sana ole.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.04.2009 - 13:23

Mutku - ei tosin taida olla kysyjän peräämää suomea. Mutta todella typerältä se ainakin puhekielessä kuullostaa.
Huora - varsinkin kun sitä käytetään jo ala-asteella tietämättä edes mikä se on.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.04.2009 - 13:24

Mun mielestä taasen r-sanat on voimakkaita,mutta kaikki ä ja ö-sanat on ylirumia,onneksi öylättiä ei viljellä puheessa usein;möykky,muljahdus,lätty...ym.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.04.2009 - 13:50

Nyt on todella vaikea kysymys,sanoista en ole rumuutta sinänsä löytänyt,joidenkin sanojen sisältö/käyttötarkoitus voi olla ruma(kuten tuo äpärä).Rakastan suomen kieltä ja sen rikkautta,sanojen muuteltavuutta,jopa kieliopin mukaisesti.Kaikista ääntä kuvaavista sanoistakin voi muodostaa verbin ,adjektiivin jne.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.04.2009 - 14:14

No kyllä se räkä on ällöttävä ,perse ja kirosanat.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.04.2009 - 14:15

kaikki missä on kootta ärrää ja äätä :D esim . perkele ja ryökäle ;D

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.04.2009 - 14:19

kirosanat ja ne navanala olevat ,kun niitä viljellään niin , että joka toinen sana on v...alkuinen , kuin onkin rumaa kuunneltavaa ja yleensäkkin kirosanat lauseessa....en ymmärä miksi pitää nuorisonkin puhua nin että joka toinen on voimasana...ja tämä puhetyyli ei kyläkän ole kotona aina opittua, koska veljeni lapset käyttävät niitä voimasanoja, eivätkä edes huomaa mitän kiroilua oleva puheessaan ja heillä kotona ei vanhemmat kiroile...oiskos sitten vaan heilä ja nuorilla sellainen tyyli puhua..rumaa se on kuunnella ainakin..kauniilta tytöiltä..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.04.2009 - 15:07

Jos ei ajattele sanan tarkoitusta niin ehdottomasti: ikävä. Mieleen tulee aina kuollut puu jossain tundralla, joka jotenkin näivettyneenä on antanut kaiken elämänsä valua pois täysin turhaan..

Ja tietenkin esim. huora, joka on saanut liian yleiskäytetyn luonteen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.04.2009 - 15:19

Aika lailla menen tässä massan mukana, R ja Ä -äänteet ei ole aina kaikista sulosointuisimpia.

Rumimpia ainaki kirosanat, ja jo monta kertaa mainittu huora

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.04.2009 - 15:54

vaikka pehmeä sana onkin, niin ÄÄLIÖ on ällöttävän lötkö sana

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.04.2009 - 16:00

En tykkää kuunnella kiroilua enkä v..alkuisia lausahduksia.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.04.2009 - 16:12

mun mielestä koko suomen kieli on ruman kuulosta..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.04.2009 - 16:29

riippuu minkä vois luokitella "rumaksi". V***u on ruma jos sitä hoetaan joka lauseessa...aina joutuu isännällekkin sanomaan nasevasti, kun se ei vissiin itse edes huomaa kiroilevansa lauseissaan. lisää "rumia" sanoja täällä www.napsu.fi/vastaukset/kysymys/4618

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 08.04.2009 - 16:38

Lapsi on hirveä sana

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.04.2009 - 16:42

Yhdistelmähaukkumasanat. Esimerkiksi Idan mainitsema jollain rodulla tai ominaisuudella vahvistettua ei ole kovin kaunista kuultavaa. Niitä näkee suomi24:n viesteissä jokseenkin kaikilla foorumeilla.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.04.2009 - 17:38

Mikään suomenkielen sana ei oikeastaan ole ruma. Rikasta ja värikästä on kansan puhekieli ollut ennenkuin rahvasta ruvettiin sivistämään.

Sanalle annettu merkitys ratkaisee onko sana ruma vai ei. Siinä mielessä "huora" on tosi ruma sana.V...u on myös tosi v....mainen sana varsinkin naiseläjän suusta.

Mutta eräs murresana on mahdottoman ällöttävä korvissani ja se on paikallista murretta eli
"öylön" joka tarkoittaa suomeksi "eilen".

Minä en osaa sanoa sitä oikein vaan aina lausmistani korjataan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.04.2009 - 20:16

Melankolia.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.04.2009 - 20:34

Peräaukko.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.04.2009 - 23:32

kauniissa kielessä riittää inhokkeja