Tv-lupamaksu saattaa vaihtua kuluttajalle edullisempaan Yle-veroon.Ottakaapa kantaa.Onko tasapuolista?Edullisempi vuoden kuluttua?

www.hs.fi/kulttuuri/artikkel...5244996683

Avainsanat: helsingin sanomat

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 08.04.2009 - 09:48

Ei se tasapuolista ole, mutta loogista. Muutoinkin yhteiskunnassa julkiset palvelut (koulutus, terveydenhoito, tietyt kulttuuripalvelut jne.) rahoitetaan verovaroin riippumatta siitä, miten paljon niitä käytetään, miksei sitten julkisen palvelun tv-toiminta (YLE), jolle on laissa asetettu tietyt kriteerit monipuolisuuden, vuorovaikutusmahdollisuuksien jne. osalta sekä tarjota mm. hartausohjelmia sekä vähemmistöille ja erityisryhmille suunnattuja ohjelmia, suunnata ohjelmia myös ulkomaille (sat-jakelu ja HF-radiolähetykset) ja huolehtia viranomaistiedotuksista. Lisäksi liikenneministeriö on listannut ne tärkeät urheilutapahtumat, jotka suomalaisille tulee tarjota YLEn kanavilta.

Kysyjän kommentti

Valinta vaikeaa mutta hyvä että herätti keskustelua ja useita näkökulmia.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 08.04.2009 - 01:49

Kun kaikki maksavat ja osa ei katso, niin halpeneehan se lupamaksuun verrattuna, mutta onko se tasapuolista onkin kinkkisempi juttu.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.04.2009 - 04:52

On se tietysti parempi että niistä uusinnoista ei niin paljon tarvitse maksaa, mutta yleensä sanotaan , joo kansalaiset nyt tämä ja tämä halpenee niin paljon, kyllä me päättäjät ollaan hyviä teille, ja kansa taputtaa käsiään, ja lopullinen alennus ei missään tunnu kun jotain muuta maksua nostetaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.04.2009 - 07:14

Harmittaa koko lupamaksu -pelkkiä uusintoja kerta toisensa perään.Mikä tahansa ratkaisu olisi parempi kuin nykyinen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.04.2009 - 07:42

TV lupamaksu on kallis ,kun ohjelmat ovat pääsääntöisesti uusintoja,ainankin elokuvat ja sarjat,silti olemme lupamme maksaneet,mutta jos siitä verosta sais helpotusta niin mikäs siinä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.04.2009 - 07:58

Mahdollisesti tuleva YLE-vero kohtelee kansalaisia epäoikeudenmukaisesti. Tänä päivänä ne, joilla ei ole vastaanotinta, voivat jättää luvan lunastamatta.
Entä vero? Luultavasti kaikki, myös ne jotka eivät laitetta omista, joutuvat maksajiksi. Tätä kautta saadaan säästöjä?
Valtion kassa on pohjaton, hinnankorotusta ei tarvinne kauaa odottaa. Vrt. auton käyttömaksu.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.04.2009 - 08:16

Nykytekniikka mahdollistaisi kanava kohtaisen maksun.
En ymmärrä miksei niin tehdä? Jos katsoo aina vain TV1 kanavaa eikä muuta niin miksei voi olla niin että maksaisi vain tuosta kanavasta ja muut eivät näkyisi?

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.04.2009 - 08:19

Kannatan tätä ratkaisua,nykyisin tietokone melkein kaikilla,katsovat sieltä tv ,tä,Saksassa suunnittelevat tietokoneille TV lupaa,kun siellä paisuva ongelma TV luvattomuus,ja koneilla katsotaan TV,tä.Muutamia tuttavia tiedän ei ole televisiota,mutta netistä katsotaan,myös YLE ohjelmia,tämä lupa koskee ainoastaan YLE,n ohjelmia,kaupallisilla kanavilla ei ole TV,luvan kanssa mitään tekemistä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 08.04.2009 - 08:53

nyt on kyse suomesta.on turha kuvitella etta' lupamaksu halpenisi,kyseessa on vero jota jokainen palkkatyolainen maksaa..perheessa voi useampi olla varonmaksaja ja kaikki maksaa,semmoisia
tietoja taalta malesiasta.terv munkki

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.04.2009 - 09:43

tuntuu vähän oudolta, että kakki jotka käyttävät ylen kanavia, myöskin radiokanavat....niin, kuuluisivat veronpiipiiriin....!....no mikäs siinä, mutta mitenkäs sitä voidaan erotella radiota kuuntelevat, tv ja tietokonentta käyttävät..tuntuis hassulta , jos se maksu otetaisiin , niinkuin nytkin ja yksi maksu käy sitten kaikkeen....nytkin on moni sanonut laittaneensa tv,n pos, kun lupamaksut ovat korkeat....hm..epäilen, että katsotaan telkkuu kuin ennenkin, ...no , kun se on vero, voitasko kansalaiset laittaa kakki maksumiehiksi...? Siinäpä pähkinä...vaikea kysymys...no tv,n kortti ja lupa ois siinä ok...mutta pitäiskö radioissakin olla korttillukijat..hankalaksi menee sitten ja radioitahan on joka pirtissä ja torpassa....entä tietsikat , joissa on myös ylenohjelmia, no nekin vois olla tietty kortilla, mutta en itse jaksais pelata noilla korteilla, niitä on nytkin jo lompsa täynnä....vaikea ratkaisu...onneksi en joudu päättämään tästä asiasta....huh....

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 08.04.2009 - 09:49

Jostainhan se raha pitää repäistä. Tv-lupien irtisanomisesta syntynyt vaje + hieman korkoja päälle.
Ei siihen kuluttajien kiukuttelut auta. Ja mehän maksamme vaikka mutisten, senhän ne päättäjät ovat huomanneet jo ajat sitten.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.04.2009 - 10:11

Ei hyvältä kuullosta, tämä "YLE-vero" - olisiko se jotenkin erillinen ja tasavero mummille ja miljonäärille. Ennen maksettiin 1 lupa / talous, nyt jokainen henkilö maksaisi oman YLE-veronsa.
Kyllä YLE:n toiminta pitäisi kustantaa (ainakin pääosin) ihan normaali verotuksesta, kuten monet muutkin kulttuuripalvelut (kirjastot - oopperat), jolloin maksu (vero) olisi tulojen mukainen. Sitä tosin vastustaa jotkut Ylessä, sekä kaupalliset kilpailijat.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 08.04.2009 - 10:40

Se on ihan sama millä nimellä sitä maksua peritään. Maksamme joka tapauksessa. Ja maksumiehiksi joutuu kaikki kynnelle kykenevät. Mielenkiinnolla odotan, milloin valtio tulee asentamaan itse kunkin WC:n oveen sellaisen kolikkolukon. Sinne et pääse, ennenkuin maksat. Ehkä sille keksitään nimeksi vaikka saastevero.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.04.2009 - 11:17

Kyllähän moppe vie joka tapauksessa omansa, tavalla tai toisella!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.04.2009 - 20:26

rahastus yksinkertaisuus, oikeudenmukaisuudesta ei muutenkaan niin välitetä

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.04.2009 - 21:57

Tätä on odotettu!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.04.2009 - 23:41

Ilman muuta ylevero ja riittävän suuri,että ei perintäkuluihin huku

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.04.2009 - 00:01

kiltisti maksanu aina luvan.. onhan se kiva, jos se edes vähän halpenis..
suurin osa ihmisistä ei maksa..
mutta mie en jaksa pölätä, ko ovikello soi, että onko siellä tarkastaja..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.04.2009 - 19:19

Kyllä olisi aika epäreilua niitä kohtaan, jotka eivät oikeasti katso tv-ohjelmia. Mielestäni sellainen systeemi olisi paras, jossa maksaisi vain niistä ohjelmista, joita katsoo eli jonkinlainen mittari telkkuun, ja maksut katselun mukaisesti.