Kuinka kova ääni on 20db? Esimerkkiä kaivataan...

Avainsanat: desipeli

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 07.04.2009 - 20:39

10 dB lehtien havina
20 dB tyhjän studion kohinat
30 dB kodin pohjahäly
Desibeliasteikolla kuulokynnys on 0 dB ja kipukynnys n. 120-130 dB. Ihmispuheen voimakkuus on keksimäärin n. 50-55dB. Melurajana pidetään yleisesti 80 dB.
Lähde: www.aanipaa.tamk.fi/voima_1.htm

Kuvaajaa luettaessa on huomioitava, että desibeliasteikko on logaritminen, ei lineaarinen.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 07.04.2009 - 20:41

Täyty turvautua wikiin. fi.wikipedia.org/wiki/Desibeli

Lisätty: 07.04.2009 - 20:43

putte_46 laittoi sen havainnollisen esimerkin jota kaipasit

Lähteet:
Wikipedia

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.04.2009 - 21:04

Tosi hyvä putte46. Kuulokynnys matalin noin 3000Hz, jolloin lähes 0 dB kuuluu äänilaboratoriossa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.04.2009 - 08:38

20 db tuntuu aika kovalta ääneltä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.04.2009 - 15:41

Puhelimen desipelimittarissa tuohon pääsi huutamalla.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.04.2009 - 22:46

Kysymykseesi löytyy vastaus jos hiukan perehdyt fysiikan laskutoimituksiin. Äänen painetasoa mitataan yksiköllä jota nimitetään Beliksi (Alexsander Graham Bell). Koska Beli on käytännön laskutoimituksiin ja -mittauksiin liian iso yksikkö, käytetään aiheutetun äänen mittaus- ja laskutoimituksissa sen kymmenesosaa eli desiBeliä. DesiBeliasteikko on logaritminen (10log), joten laskutoimituksien suorittamiseen tarvitaan muutama kaava sekä funktiolaskin.

Lähteet:
fi.wikipedia.org/wiki/<b>Desibeli</b>