Mistä johtuu häiriösirinä karaokevahvistimessa? Karaokemikseri/vahvistin, jossa 3 mikrofoniliitäntää.

Minulla on ao. karaokevahvistin, heti kun kytken kauittimet kiinni vahvistimeen, bokseista kuuluu voimakas häiriö sirinä, sitä voimakkaampana mitä enemmän on volumia päällä. Se on hyvin ärsyttävää varsinkin biisien välissä kun ei ole musiikkia vaan voimakas sirinä. Kokeilin bokseja toisella vahvistimella ja kaikki toimii moitteettomasti. Olisiko vika vahvistimen virtalähteessä vai jossain muussa?

Lisätty: 07.04.2009 - 20:26

Kiitos jo tulleista vastauksista. Häiriösirinä kuuluu heti kun pistää virran päälle, vaikka ei ole mikrofoneja ollenkaan kytketty. Vahvistimen olen ostanut netistä Saksasta Thomannilta, malli on The t. Mix PM 400. Mallin voi katsoa www.thomann.de sivuilta. Mikrofonit minulla on Shure 58 ja Vocopron kondensaattori mallit, niistä ei häiriö johdu. Häiriö on ollut heti uudesta, verkkojohto on maadoitettu ja kauittinmien johdot ja verkkojohto ovat erillään. Kauittimien johdoissa on molemmissa päissä 6,3 mm liittimet, samannäköiset kuin mikrofonin 6,3 plugi, eli kytkennät pitäisi olla ok.

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 07.04.2009 - 20:00

Kuullostaa siltä, että särinä tulee jo vahvistimen etuasteesta, koska äänenvoimakkuuden säädin vaikuttaa siihen. Ensimmäiseksi epäilisin mikrofoneja, kokeile niin, ettei ole yhtään mikrofonia kytkettynä. Jos sirinää kuuluu silloinkin, niin vahvistimessa on jokin vika, tai laatuvika. Onko se aina sirissyt ? Helpottaako jos diskanttisäädin ei ole täysillä ? Katso etteivät mikrofonikaapelit kulje verkkojohtojen kanssa vierekkäin.
Sitten kytket yhden kerrallaan kiinni. Mikrofonit voi olla "halpamallia" joissa on huonosti suojattu kaapeli, suojauksen maadoitus irti, joku pistoke huonosti kiinni, mikrofonin impedanssi (tai tyyppi) on väärä, onko ne "alkuperäiset" laitteen mukana tulleet ?
Tosin puhut sirinästä eikä n. 50 Hz:n pörinästä joka aiheutuisi sähköverkoston vaihtovirrasta ? Onko laitteen verkkopistoke maadoitettua mallia ja onko se maadoitetussa pistorasiassa ? Joskus (harvoin) voi auttaa pistokkeen kääntäminen. Onko siihen (sisääntuloihin) kytkettynä jokin muu laite, kuin mikrofonit, josta se sirinä voisi tulla ?

Lisätty: 07.04.2009 - 21:20

Taitaa neuvot loppua, mutta vielä - onko kaiuttimesi 4 Ohm ?
THE T.MIX PM400
the t.mix PM400 powered mixer - 1x 150W/4Ohm, 3 mic (XLR)/line (TRS) inputs, one mic (XLR)/line (phono) input, 2-band EQ per channel, delay, tape in/out, aux send/return, 2x speaker outputs (TRS). Dimensions: 450 x 145 x 225mm. Weight: 8.6kg
Ihmettelen vähän tuota "1x 150W/4Ohm" = Mono, silti "2x speaker outputs"
yleensähän sanotaan esim. 2x150W = Stereo (ehkä painovirhe)
Sekä "the t.mix PM400 powered mixer" onko joku erikoinen virtalähde ? ja se häiritsee ?
Väistyn miettimään

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 07.04.2009 - 19:27

Jossakin on nyt joko huono kontakti tai sitten on pikku vika iskenyt johonkin komponettiin

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.04.2009 - 20:09

Maattoero tai jokun komponentin virtalähteen suojausvuotaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.04.2009 - 20:14

Jos kyseessä on sirinä eikä verkkohurina, niin noiden oireiden perusteella voi kyseessä olla hakkurivirtalähteen puutteellinen maadoitus, eli korkeataajuiset häiriökomponentit kytkeytyvät käyttöjännitepuolelta audioketjuun. En kehota ei-tuntemiani henkilöitä tarttumaan kolviin, vaan tyytymään siihen toimivaan vahvariin. Vahvarissa pitäisi aina olla maadoitettu verkkojohto, kuten esim. skittavahvareissa. Kun ei pääse käsiksi itse laitteeseen, on vaikea antaa arviota potilaan tilasta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.04.2009 - 20:15

Mulla sirisee jos johdot huonosti kiinni.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.04.2009 - 08:40

Tarkistaisin johtojen kunnot.En ole niin pätevä kuin putte_46.