Miten kansakoulu toimi 1941? Oliko ala- ja yläluokka, jos niin montako viikkoa? Oliko jatkokoulua?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 07.04.2009 - 15:29

alaluokat 2 v (neljä lukukautta)
yläluokat 4 v (kahdeksan lukukautta)
Kansakoulusta muodostui kuusivuotinen. Viimeiset kaksi vuotta kantoivat kansakoulun jatkokurssin nimeä, ja ne oli mahdollista suorittaa vapaampana opiskeluna.

(oppikkouluun pyrittiin 4. luokan jälkeen, jossa keskikoulu 5v ja lukio 3v)

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 07.04.2009 - 17:54

Hyvin toimivat poikkeusoloissa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.04.2009 - 20:02

Sotavuosina oli monenlaisia poikkeusjärjestelyjä, yksi esimerkki:

" Kuoreveden kunnan kunnalliskertomuksessa mainitaan vuoden 1941 Kunnanvaltuuston kokouksissa Opetus- ja valistustointa koskevien käsiteltyjen asioiden luettelossa, että tehdasalueelle päätettiin perustaa väliaikaisesti 1-opettajainen yläkansakoulu ja 36-viikkoinen alakansakoulu.

www.elisanet.fi/vehkaoja/kou...toria.html

Silloin oli myös Itä-Karjalassa suomalaisia kansakouluja:

Itä-Karjalan kansakouluopetuksen järjestämistä 1941-1944. Kansakoulut käynnistyivät syksyllä 1941. Kevätlukukaudella 1944 toiminnassa oli 112 ...

www.info.fi/tiedot.aspx?Tieto=1033035