syökö napsunväki talkkunaa ja mitä käytätte siinä joukossa....?

itse inhoon talkkunaa, kun muistan ihan pienenä 3 v...sitä oli syöttetty minulle jo niin paljon , että olin saada siitä jonkin sortin... yöx..refleksin..nyt sitä en oikeesti voi edes maistaa..puistattaa jo pelkkä etiketin näkeminenkin...

Avainsanat: talkkuna syödä joukossa käyttää

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 07.04.2009 - 10:44

Harvemmin on tullut syötyä kyseistä herkkua. maidon (ja sokerin) kanssa syön sitä mielelläni. talkkunahyvekkin on nam nam

Lisätty: 07.04.2009 - 10:46

TALKKUNAHYVE

Ainekset:

2 dl kuohukermaa
250 g maitorahkaa
2 dl puolukoita
1 dl talkkunajauhoja
n. 1/2 dl sokeria

Vatkaa kerma vaahdoksi. Sekoita rahka, puolukat, talkkunajauhot ja sokeri joukkoon, sekoita. Nostele tarjoilumaljoihin ja ripottele puolukoita pinnalle. Hyve sopii valmistaa mainiosti myös mustikoista.

Lähteet:
www.pirkka.fi/ruoka/reseptih...lkkunahyve

Kysyjän kommentti

tässä onkin sellainen ohje , jota voiskin kokeilla...kiitos hyvästä reseptistä ja kiitos vastanneille...

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 07.04.2009 - 10:10

Maistoin kerran lapsuudessa ja inhosin sitä.Sen jälkeen en ole koskaan laittanut sitä suuhuni.Lapsuudessa laitoin talkkunan joukkoon piimää.Kauhistuttava makuelämys.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 07.04.2009 - 10:10

Voi miten ihana herkku. Lapsena laitettiin piimään talkkunajauhoja ja mausteeksi mustikoita tai juolukoita. On muutama vuosi vierähtänyt kun viimeksi söin, silloin riitti sokeri lisäksi. Ihan tuli vesi kielelle - taidan lähteä kauppaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.04.2009 - 10:12

Kyl piapoota joskus tullu maistettuu.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.04.2009 - 10:12

mitä on talkkuna?

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.04.2009 - 10:17

Lapsena meni tuota mustikkatalkkunaa mutta ei enää vuosiin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.04.2009 - 10:21

Kun pari viikkoa on syömättä kyllä maistuu,nämä lapsuusajan uhkailuja,jos ruoka ei maistunut.On sitä syöty mustikkasopankanssa.Hyvää kun mikä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.04.2009 - 10:25

Viiliin minä sitä laitan ja sokeria paljon, oikein kesä herkkua, olen lapsesta asti sitä mielelläni syönyt.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 07.04.2009 - 10:32

Pelkkä sanan kuuleminen nostaa ihokarvat pystyyn. Inhosin sitä lapsena, ja aikuisena en ole suuhuni pistänyt, enkä pistä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.04.2009 - 10:38

En oon talkkunaväkee minäkään, en vapaaehtoisesti, en edes painostuksen alla

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.04.2009 - 11:08

Lapsen söin viilin kanssa. Enää ei tule ostettua. Taitaisi jäädä kaapin perälle?

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.04.2009 - 11:09

Lapsena se oli kaupunkilaiskakaran kesäruokaa,kun joskus maalle pääsi.Someron suunnalla ilman sokeria ja Hämeen ja Lahden suunnalla sokerin kanssa.Mummo teki myös kunnon viiliä ja siihen talkkunaa ja kasa sokeria!!Samoin mustikan kanssa oli parasta herkkua!
Nykyään,kun on pakko passata sokeri,kerran kesässä talkkunapuuroa=piimän kanssa ehkä pari tippaa makeutusainetta,mutta eihän se samalta maistu kuin peninä!

  Ilmoita asiaton vastaus
Eme
Vastattu: 07.04.2009 - 11:20

Maistanut olen, en todellakaan pitänyt. jäi siihen sitten talkkunan syönti..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.04.2009 - 13:48

en oo ikiin ees maistanu, enkä ikinä edes kuullut, mut nytpä tiedän ja aion kokella =)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.04.2009 - 13:55

Talakkunaa ja tirripaistia SavO:n vuosijuhlassa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.04.2009 - 13:59

Kyllä lapsena tuli kesällä talkunaa syötyä usein välipalana sekoitettuna piimään. maidon kanssa en tykännyt siitä. en vieläkään söis sitä ilman piimää.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.04.2009 - 15:12

Talkkuna on ihanaa.Ei vaan ole tullut itse tehtyä muistaakseni ollenkaan.Lapsena ollessani mummi teki ihanan paksua puuroa ja siihen laitettiin voisilmä ja oikeeta voita tietty.Voi,että se oli hyvvää :)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.04.2009 - 15:31

En syö talakkunoo.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.04.2009 - 16:13

Hyvä, että ette syö talkkunarahkaakaan. Jääpi mulle enemmän. Se on tosi hyvää.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.04.2009 - 17:58

En osaa itse laittaa talkkunasta paljon mitään, mutta kyllä syön sitä jos ammattilaiset on asialla.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.04.2009 - 18:45

Talkkunaa syön, lapsena sanottiin, että puolukkapöperöö; talkkunajauhoja, vähän sokeroitua puolukkahilloa ja/tai sokeria, ja ehdottomasti 'ohuinta' piimää mitä löyty, silloin kirnupiimää, kaipa sitä vieläki löytyy kaupoista? Sellanen herkku kylläkin, ettei sitä voi paljon syödä, mutta nälän vie... hyväää

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.04.2009 - 20:49

Hämäläinen isomummoni yritti aikanaan väkisin penskoille syöttää, jäi traumoja

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.04.2009 - 12:46

Käytän kirnupiimän ja viilin kanssa,kylläkään kovin usein.Pidin mausta jo lapsena.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.04.2009 - 15:06

Lapsena olen maistanut viiln päällä oli ihan kamalan pahaa. Voisihan sitä oppia syömään jos alkais opelemaan.