Mitä saa syödä jos noudattaa Atkinsonin diettiä, jossa ei saa syödä yhtään hiilihydraattja?

Avainsanat: laihdutus

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Paras vastaus

Vastattu: 16.05.2008 - 15:55

Atkinsonin dieetti suosii lihaa, kananmunia, kermaa ja voita. Hedelmien, marjojen ja kasvisten käytössä rajoituksia. Pudotus- ja ylläpitovaiheessa paljon tuoreita kasviksia, varsinkin juureksia sekä sieniä.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 29.06.2008 - 23:30

Atkinsonin dieetillä tarkoitat varmaan Atkinsia, faktat ensin kuntoon. Aloitusvaiheessa eli kahden ensimmäisen viikon aikana syödään rajoitetusti kasviksia ja maitotuotteita niin että hiilarit jää alle 20g/pvä, proteiinia n.1-2g ihannepainokiloa kohti riippuen siitä kuinka paljon urheillaan esim. 150g kananlihaa per ateria kun syödään 3 ateriaa päivässä, eli ei sen enempää kuin virallisterveelliselläkään. Rasvalla korvataan hiilareista puuttuva kalorivaje ja tällä tarkoitan hyviä luonnollisia rasvoja esim. voi ja oliiviöljy. Alussa syödään itsensä kylläiseksi ei ähkyyn ja opetetaan kroppa rasvapolttoiseksi, aloitusvaihetta voi jatkaa varsinkin jos on paljon. Tavoitepainon lähestyessä pikkuhiljaa hiilareita lisätään 5g/viikko kunnes saavutetaan se taso jolla ei liho eikä laihdu elikkäs ollaan ylläpidolla.

Saat syödä:
-erilaisia lihoja
-kalaa ja äyriäisiä
-kananmunia
-salaatteja
-kasviksia joissa alhainen hh määrä
-hyviä rasvoja

rajoitetusti
-juustoja
-kermaa, smetanaa
-pähkinöitä

Et saa syödä:
-perunaa
-viljoja
-riisiä
-sokeria

Siinä kiteytettynä. Lisäksi on muistettava riittävä suolan saanti ja nesteen nauttiminen, koska einekset ja leipä jäävät pois ruokavaliosta ja Atkinsin aloitusvaiheessa nestettä poistuu reippaasti. Itselläni pyrkimys on syödä mahdollisimman luonnollista ja ei-prossesoitua ruokaa, valmistan ruuan itse. Jonkin verran käytän pakastekasviksia ja silloin tällöin syön lihaisia nakkeja ja tai makkaroita, mutta pääasiallisesti tuoretta lihaa ilman marinaadeja.

Hyviä suomalaisia sivuja ovat karppaus.info ja hiilaritietoiset.net. Karppausinfosta löytyy ateriamarkiisi jossa on tietoa lisää. Kannattaisi myös lukea muutama kirja esim. Antti Heikkilän hyvän olon keittokirja 1 ja 2, Atkinsin dieetti vallankumous yms.

Lisätty: 29.06.2008 - 23:33

Alussa syödään itsensä kylläiseksi ei ähkyyn ja opetetaan kroppa rasvapolttoiseksi, aloitusvaihetta voi jatkaa varsinkin jos _pudotettavaa_ on paljon. *jäi sana välistä*