Onko Suomessa autoilla mitään melurajaa?

Nykyisin näkee liikenteessä hirveitä pörisijöitä. Esim. muualla maailmassa ei saa auton käyntiääni olla korkea. Suomi poikeaa paljon muista sivistysvaltiosta minun mielestä. Esim. Japanissa on tiukat normit miten kova auton ääni saa olla. Eikö Suomessa katsastuksessa mitata käyntiääntä lainkaan.

Lisätty: 06.04.2009 - 20:19

Miten käy polisiin ratsiassa autoilijalle jos on liian kova käyntiääni? Selviääkö pelkällä sakolla?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 06.04.2009 - 21:03

Pakoputkiston muutokset ja meluarvojen selvittäminen
Katsastajia muistutetaan, että erityisesti pakoputkistojen muutosten osalta tulee katsastuksessa kiinnittää huomiota meluraja-arvojen täyttymiseen. Auton melu voidaan tarvittaessa arvioida ohiajo-melumittauksella ja ilmeisen selvästi melurajan ylittävästä autosta on vaadittava muutetun pakoputkiston vaatimustenmukaisuudesta erillinen selvitys.
Esimerkiksi 1.10.1996 tai sen jälkeen käyttöön otetun bensiinikäyttöisen henkilöauton (enintään 3500 kg) suurin sallittu ohiajomeluarvo on 74 dB(A), jonka ylittyminen enemmän kuin 3 dB(A):lla aiheuttaa katsastuksessa tarpeen saada lisäselvitystä meluarvoista (tyypillisesti ”tuning-muutoksia”).
Lähde: www.ake.fi/pdf/ATT5-2005.pdf

Koska pienkoneiden melua ruvetaan tarkkailemaan, siellä ei tunnu olevan minkäänlaisia äänenvaimentimia ollenkaan. Pienkonekenttä naapurina, jossa tehdään jatkuvasti nousu- ja laskuharjoituksia.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 06.04.2009 - 20:08

no ei ainakaan mitä tuolla kaupungila kuulee..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.04.2009 - 20:13

On.
"Lähes kaikille maakulkuneuvoille on olemassa meluraja-arvo. Uudelle henkilöautolle raja-arvo on tällä hetkellä 74 dB ja yli 175 cm3 moottoripyörälle 80 dB. Ero on numeroarvona pieni, mutta käytännössä neljästä 74 dB:n autosta lähtee sama melu kuin yhdestä 80 dB:n moottoripyörästä."

Lisätty: 07.04.2009 - 12:12

Tänään Hs kirjoitti asiasta uutta tietoa:www.hs.fi/autot/artikkeli/Au...5245012573

Lähteet:
HS

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.04.2009 - 20:18

EU:ssa on yleiset melurajat ajoneuvojen tyyppihyväksyntää varten. Henkilöautot: 74 dB(A); raskaat ajoneuvot: 80 dB(A). (A-kirjain tarkoittaa, että absoluuttinen äänitason mittaus on korjattu korvan ominaiskäyrän mukaisesti.) Prätkille omat rajansa moottoritilavuuden mukaan.
Käytännössä on sitten eri asia, kuinka ruostuneet pakoputket suomalaisten autoissa on.

Lähteet:
www.europarl.europa.eu/facts...9_5_en.htm

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 06.04.2009 - 21:04

Jos melurajat ovat, ei niistä kaikki kyllä piittaa tuon taivaallista. Täälläkin pyöri viime kesänä yksi auto, jossa oli niin hirveä ääni, että siihen heräsi yöllä, kun auto lähti johonkin. Mahtaako taas ilmestyä kesäksi tuohon kiusaamaan yönukkujia.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.04.2009 - 21:37

Eiköhän niitä t uolla katsastuksessa katsota ja annetaan korjausmääräys, jos on liian kova ääninen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.04.2009 - 22:32

Mulla oli pakoputki rikki, mutta oli pakko käydä kylällä asioilla. Tottakai poliisi nappas kiinni ja muistutti että laitatappas autosi kuntoon.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.04.2009 - 10:15

Kyllä niillä on.Mutta ei niitä noudateta,ennen kuin poliisi puuttuu asiaan.Kaikkein pahimmat häiriköt ovat niitä,joilla on pakoputki rikki,eivätkä korjauta sitä.