Hei kaikki Napsun Martat ja muutkin koti-ihmiset. Onko pöydässänne pääsiäisenä lammasta? Jos on niin millä tavalla laitettuna?

Lisätty: 06.04.2009 - 10:36

Parasta lammasta miekin olen syönyt Arabiemiraateissa, mutta joskus Suomessa saanut hyvää savulammasta kotitilalta. Pääsiäispöydässämme kalaa, hirveä ja varmaankin broileria.

Avainsanat: lammas pääsiäinen juhla

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 06.04.2009 - 11:36

Lampaan ulkofile/satula.

Leikkaa lihasta kaikki näkyvät jänteet pois.
Marinoi file: Marinadi
1dl grillimarinadia
2dl ananas tai appelsiinimehua
Rosmariinia tai tinjamia maun mukaan tai molempia
Tuoretta valkosipulia puristettuna
Murskattua rosepippuria
Hieman grillimaustetta tai yrttisuolaa

Maista marinadia ja laita mausteita lisää oman makusi mukaan.
Kaada marinadi pussiin, lisää file myös pussiin ja puristele mauste pintaan.
Lammas saa maustua yön yli. Pyöräytä file pannulla, jos sopii pannulle, jotta saa väriä.
Pistä uunivuokaan, peitä file tai valele sitä paiston aikana marinadilla.
Ennen kun file on läpikypsä, ota uunista , voit leikata sen puoliksi silloin kun tarkastat lihan kypsyyttä. Liha saa olla hieman punaista sisältä, koska se jälkikypsyy vielä vuoassa uunista oton jälkeen. Leikkaa noin sentin siivuiksi tarjoiluvadille.

Kastike:

Suikaloitua sipulia reilusti pannulle, oljyä tai voita.
Kun alkavat kypsyä, lisäää hieman vettä ja noin tl sokeria.
Anna hautua.
Lisää kermaa pannulle ja hauduta sipulien väri kermaan.
Mausta suolalla, makusi mukaan voit lisätä myös pippuria.
Kastike on valmis, huom. tätä ei suurustettu, käy laktoosikoille myös.
Kastike käy erinomaisesti kaikkien liha- ja maksaruokien kanssa.

...ja ah niin epäterveellistä, mutta joskus saa herkutella!

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 06.04.2009 - 10:15

meillä ei laiteta lampaasta ruokaa kun emme pidä siitä lihasta. broileri menee ja muut lihat.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 06.04.2009 - 10:22

Meillä ei eläimet ruokaile pöydässä. Vain ihmiset.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.04.2009 - 10:25

tv3 oli äskettäin lampaankyljyksiä ja oli aikas herkullisen näkösiä, tuli ihan fiilis , joskos koittais..resepti on siellä aamutv sivuilla tai jossain..jäi se osoite katsomati, mutta varmaankin löytyy...

Lisätty: 06.04.2009 - 10:57

olimme yksi pääsiäis alusviikko tahkolla, en varma muistista, mutta porukat ehdotti, että tekisin hernekeittoa, eikä siinä muuta kuin tuumasta toimeen ja ostamaan kyläkaupasta tarvikkeet..siellä oli savulihaa jos poikines ja otin kin ison kimpaleen kylkeä, kun kauppias sanoi ,että tätä saakin harvoin, ihmettelin että ompa täällä possut harvassa....no keitto porisi iloisesti ja lisäsin lihat.kunnes huomasin , että olikin lampaankylkeä savustettuna..hm..mietin ja iskin lampaat keiton joukkoon..sakki syämään ja huh kaikki kehui maasta taivaaseen...kerroin , kun soppa oli kauhottu, että olin ostanut vahingossa väärää lihaa...porukat vain, että tulipas sitten syötyä pääsiäishernekeittoa..eikä lainkaan huonoa...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.04.2009 - 10:26

Lammast ei meillä syödä koskaan,joskus syöty jossakin ei ollut hyvää. broileriakin meillä syödään pääsiäisenä,ja en tiedä vielä mitä muuta..Munat pitää värittää...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.04.2009 - 10:50

Tällä kertaa en itse laita lammasta olenkaan,vaan syömme sitä juhlissa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.04.2009 - 11:11

Itse en henkilökohtaisesti pidä lampaanlihasta,laitan paahtopaistia.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.04.2009 - 12:13

En pidä lampaanlihasta joten sitä ei pääsiäispöydässämme näy tänäkään vuonna.Varmaankin broileria tai kalaa tulee laitettua jossain muodossa :)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.04.2009 - 14:33

Iskä teki aina lammasta nuoruudessani,mutta nyt ei vuosiin....

  Ilmoita asiaton vastaus
Eme
Vastattu: 06.04.2009 - 15:09

Löytyy lammasta..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.04.2009 - 00:41

Luultavasti löytyy. Valmistustapaa en tiedä, koska ajattelin tilata pitopalvelusta. He saavat yllättää, sillä omat kokkaukset ovat niin tuttuja, että julapäivinä saisi olla vähän vaihtelua.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.04.2009 - 02:15

Kävin hakemassa pienen savustetun lampaanpaistin meille. Pitkä matka on sillä lammasvainaalla ollut Uudesta Seelannista meidän ruokapöytään.