Olisiko selvää vastausta millä taajuudella ite-verkko ja cdma-verkko toimivat?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 05.04.2009 - 22:59

CDMA-verkot toimivat sekä 800 ja 1900 MHz:n taajuuskaistoilla.
CDMA2000 1X, tuetaan keskimäärin 144 kbps pakettidataa mobiiliympäristössä. 1X:n seuraavassa versiossa, jota kutsutaan nimellä 1XEV-DO, tuetaan tiedon siirtoa aina 2 Mbits/s asti varatulla kaistalla. Lopullinen, 1XEV-DV, tukee vieläkin korkeampia nopeuksia sekä samanaikaista ääntä ja nopeaa dataa, ja lisäksi parannettuja Palvelutaso-mekanismeja (QoS).

Ite-verkko on suljetulle yritykselle tai yhteisölle käyttäjä tunnuksilla ja salasanalla varustettu tietoliikenneverkko. Voidaan toteuttaa esim. pari-tai valokaapeliverkkona, esim. extranet tai intranet, jotka toimivat selaimella tavallaan internet yhteyksiä hyväksi käyttäen. Nopeuden määrää siis valittavat tiedon siirron elementit, kuten palveluntarjoama nopeus, kaapeliverkon rakenne, verkkokortit, käyttäjä määrät, tiedosto koot yms.

Eli siis:

Extranet on yrityksen sidosryhmille rakennettu verkkopalvelu, jota voivat hyödyntää esimerkiksi asiakkaat, yhteistyökumppanit, jälleenmyyjät tai tavarantoimittajat. Extranetin avulla voidaan tehokkaasti sitouttaa tärkeitä sidosryhmiä.

Verkkojulkaisut on kokenut ja luotettava kumppani extranet-palveluiden rakentamisessa.

Joustava suojaus

Extranet-palvelu suojataan käyttäjätunnistuksella. Näin extranetiin voidaan sijoittaa luottamuksellista materiaalia. Eri käyttäjäryhmille voidaan antaa erilaisia oikeuksia, jolloin sisältöä voidaan räätälöidä käyttäjäryhmäkohtaisesti. Tarvittaessa extranetin sisältö voidaan muodostaa dynaamisesti jokaiselle käyttäjälle erilaisena. Tällöin käyttäjä voi päästä myös itse vaikuttamaan siihen minkälainen näkymä hänellä on palveluun.

Monipuolista sisältöä

Extranetiin voidaan sijoittaa esimerkiksi tuotedokumentteja, sähköisiä esitteitä, hinnastoja ja tiedotteita. Tietoa voidaan usein jakaa monipuolisemmin kuin julkisessa internet-palvelussa. Extranetissä voidaan myös käyttää tiedostomuotoja, jotka eivät aina sovellu tavallisille internet-sivuille. Jos esimerkiksi tiedetään että kaikilla alihankkijoilla on käytössään Microsoft Excel, heille voidaan jakaa tuotetietoja Excel-muodossa.

Tehokkaita sovelluksia

Extranetiin voidaan joustavasti liittää erilaisia sovelluksia. Palvelun yhteyteen voidaan rakentaa esimerkiksi kuvapankki tuotekuvia varten. Extranet-kuvapankin rakentaminen säästää yrityksen työntekijöiden aikaa, kun paperikuvien, diojen ja cd-levyjen postittaminen loppuu. Käyttäjät pääsevät hakemaan uusimmat tuotekuvat silloin kun heille parhaiten sopii.

Erilaiset tilausjärjestelmät soveltuvat myös hyvin extranet-palveluun. Kanta-asiakkaat ja jälleenmyyjät voivat tehdä toistuvat tuotetilaukset nopeimmin suoraan verkosta. Tilausjärjestelmään voidaan liittää kattavia tuote-esittelyitä. Järjestelmää voidaan laajentaa myös tuotetukitietokannalla ja lomakepohjaisella interaktiivisella tukipalvelulla.

Myös asiakaspalautejärjestelmä, keskusteluryhmät, ilmoitustaulut ja paikkatietojärjestelmä tuovat lisäarvoa extranet-palveluun. Extranetiin on mahdollista integroida myös yrityksen sisäisiä järjestelmiä.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 05.04.2009 - 11:59

cdma-tekniikalla toteuttu verkko 450 megahertsin taajuudella

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.04.2009 - 12:14

1920-1980 MHz (kännyköiden lähetystaajuudet eli tukiasemien vastaanottotaajuudet)
2110-2170 MHz (tukiasemien lähetystaajuudet eli kännyköiden vastaanottotaajuudet)
LTE on UMTS:sta (3. sukupolvi) jatkokehitetty 4. sukupolven tekniikka, joka vähitellen tulee samoille taajuuksille.