mikä on cdma-verkko ja millä taajuuksilla ne toimivat?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 04.04.2009 - 21:06

Maailman matkapuhelinverkoista noin kolmannes perustuu CDMA-tekniikkaan. Datayhteyksissä se on nopeampi kuin GSM:n GPRS-versio, muttei yhtä nopea kuin GSM:n EDGE-versio tai WCMA-3G-versio.

CDMA voi myös tarkoittaa kokonaista 2G-matkapuhelinjärjestelmää (vrt. GSM), jossa radiotien kanavointitekniikka on CDMA (IS-95)

Lähteet:
wiki

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 04.04.2009 - 21:10

CDMA (lyhenne sanoista Code Division Multiple Access) eli koodijakokanavointi on yksi radiotien kanavanvaraustekniikoista. Koodijakokanavointia käytetään laajakaistaisissa järjestelmissä.
En kehtaa kopioida tähän enempää - Lue tarkemmin Wikipediasta

Lähteet:
fi.wikipedia.org/wiki/CDMA

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.04.2009 - 11:13

Alkujaan lähes kaikki (kännykkä-)verkot olivat FDMA-periaatteella toimivia, siis jokaiselle käyttäjälle oma taajuus(-kanava). Tällainen oli mm. NMT-verkko (n. 450 ja 900 MHz). Myöhemmin yksi taajuus jaettiin vielä ajallisesti osiin, esim. GSM-verkoissa samaa taajuutta kaytti max 8 käyttäjää, mutta vuorotellen. Tätä aikajakoista tekniikkaa kutsutaan TDMA:ksi. USAssa ennen GSM:ää (ja yhä vieläkin käytössä) tuli koodijakoinen tekniikka CDMA, jossa kaikki käyttäjät käyttävät samaa taajuutta (kanavaa) samaan aikaan. Käyttäjät erotellaan toisistaan ns. hajotuskoodien perusteella.
Kun sovittiin globaalista kännykkätekniikasta (UMTS), niin USA ja Japani eivät halunneet GSM:ään perustuvaa tekniikkaa, koska Eurooppa (Nokia, Siemens, Ericsson) olisi saanut liian vanhan aseman, vaan USA puolusti sen teollisuuden (Qualcomm) CDMA:ta. Kompromissina tuli ns. WCDMA, jota siis on Suomenkin 3G-verkkojen käytössä.
CDMA:ta käyttävät myös langattomat läppärit (WLAN/RLAN-verkot, n. 2400-2500 MHz, 5200-5500 MHz) sekä esim. GPS-navigointisysteemi (n. 1200 ja 1550 MHz).
UMTS (Suomessa): 1920-1980 MHz ja 2110-2170 MHz. Lähivuosina operaattorit ottavat nykyisille GSM-kaistoille (n. 900 ja 1800 MHz) käyttöön UMTS (eli CDMA) -tekniikan.
Yleisesti Amerikassa ja Aasiassa taajuusalueet hieman poikkeavat Euroopan taajuusalueista.