mitä tarkoittaa nihilisti?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 04.04.2009 - 21:24

Elokuvaohjaaja Kubrickillä on nihilistinen ote ohjauksessaan elokuvassa "Kellopeliappelsiini" ja venäläinen kirjailija Turgenjev loi Bazarovista nihilistin, joka silloin oli tuntematon käsite.

Lisätty: 04.04.2009 - 21:36

Nihilismi (lat. nihil, ei mitään) on vallitsevat arvot ja käsitykset kieltävä ajatussuunta.[1] Sana on johdettu latinalaisesta sanasta nihil, ei mitään. Tietoteoreettinen nihilismi kieltää totuuden tietämisen mahdollisuudenkin, arvoteoreettinen nihilismi eli arvonihilismi kieltää moraalisten arvojen, arvostusten tai normien pätevyyden tai mahdollisuuden. Poliittinen nihilismi torjuu vallitsevan yhteiskuntajärjestyksen täydellisesti.

Nihilismi liitetään usein Friedrich Nietzscheen, joka kuitenkin oli sitä mieltä, että nihilismi on ylitettävä. Nihilismi oli 1800-luvulla poliittinen aate, jolla oli kannatusta varsinkin Venäjällä (asiaa käsitellään esimerkiksi Ivan Turgenevin kuuluisassa romaanissa Isät ja Pojat). Nihilistien mukaan vallitseva yhteiskuntajärjestys on täydellisen huono ja korruptoitunut. Sen takia se täytyy tuhota kokonaan ja rakentaa uusi rationalistinen ja humaaninen yhteiskunta tieteellisten ja utilitarististen periaatteiden mukaisestilähde?.

Lähteet:
wiki

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 04.04.2009 - 20:53

Nihilismi (lat. nihil, ei mitään) on vallitsevat arvot ja käsitykset kieltävä ajatussuunta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.04.2009 - 21:29

minun mielest se on sama , kuin saita , pihi , itara ja kellekkäälle muille en anna mitään, kuin vain itselleni sitä ja tätä, mutta aikas nuukasti, sitäkin..olenhan oikke kunnon kitupiikki...jos haluat tämän ymmärtää..suomex..niin postia vain tänne päin..laitan viestiä kyllä....ymmärrettäväxi..kai..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 04.04.2009 - 22:10

Kaikenlaisia ajatuksia tuleekin mieleen tuosta sanasta. Minulle tuli mieleen pikkusieluinen. Siis ihminen, joka ei osaa ajatella omaa napaa pidemmälle..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.04.2009 - 23:31

Suoraan sanottuna kuspiä. Anteeksi ilmaisusta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.04.2009 - 00:40

Pikkutarkka pilkunviilaaja.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 05.04.2009 - 10:35

Omaan napaansa tuijottaja.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.04.2009 - 13:02

Joskus havaitsen piirteitä, kun katson peiliin

Lähteet:
kokemus

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.04.2009 - 19:25

Sellainen joka ei halua toiselle antaa mitää. Mutta on valmis ottamaan vastaan mitä annetaan,ahne..