Kannattaako kissan ottaa lemmikiksi kerrostaloon? Miten se hoito onnistuu?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 03.04.2009 - 03:24

Ei ongelmia meillä. Kissa on täysin sisäkissa. Leikattu kolli taitaa olla jo 14 v. Ei uskalla ulos lähteä vaikka valjaissa on kokeiltu. Ruokailupaikalla on aina saatavissa muroja eli kuivamuonaa, illalla purkkiruokaa jota syö pitkin yötä kun on yöeläin ja raikasta vettä. Kylpyhuoneessa reilunkokoinen ulostusastia jossa käytämme puupellettejä ja ovi tietysti raollaan. Ei kiipeile mutta kynsii mattoja vaikka eteisessä on raapimapuu. Kissa pärjää hyvin yksinkin yhden yön. Joitain akviteettejä kuten leluhiiriä esimerkiksi. Vähän mielikuvitusta ja kissa on kerrostalokodissa hauska kotieläin.

Lähteet:
Pitkä kokemus niin sisä- kuin ulkokissoistakin.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 03.04.2009 - 01:35

Miksei,jos ostaa sisäkissan.Ainakin tässä talossa monta kissaa,Ja hoito aika helppoa,jos laittaa kissalle hiekat wc:hen nurkkaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.04.2009 - 02:17

Kissalle kiipeilypuu ja muita leikkijuttuja, vessaan hiekkalaatikko ( kun muistaa jättää oven raolleen )
Välttämättähän kissa ei tarvitse ulkoilua niinkuin esim. koira. Mutta voithan valjaissa ulkoiluttaa.
Varmasti viihtyy myös kerrostalokodissa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.04.2009 - 03:01

Jos asut vuokralla, asiasta on hyvä kysyä miten vuokranantaja suhtautuu asiaan? Kerrostaloissa näyttää ihmisillä olevan aikamoisen paljon kissoja, joten hyvin taitavat pärjäillä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.04.2009 - 04:58

kerran kissa oli minulla kerrostalossa,muutettiin omakotitalosta,,laitoin kulkuyhteyden parvekkeelta puuhun,toimi hyvin

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.04.2009 - 05:51

Kyllä kissa viihtyy kerrostalo kodissa yhtä hyvin kuin missä muualla tahansa. me asumme omakotitalossa ja minulla on 2 kissaa jotka ovat aina sisällä, niillä on 2 pissalaatikkoa, aamulla ja illalla saavat pehmeää ruokaa ja nappuloita on aina tarjolla sekä vettä ja maitoa sekä jos perunamuusia teen niin ne syövät sitä myös.Leluja on paljon lattioilla joilla leikkivät, mutta ei ole kiva yöllä 3 aikaan herätä jonkun lelun kilinään.Ja kun niitä on 2 kissaa niin on seuraa toisistaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.04.2009 - 08:43

Asumme kerrostalossa ja meillä on kissa,hyvin on luonnistunut kissan kanssa elely,pitää vain huolehtia virikkeistä,kun kissa pitkästyy helposti,jos sillä ei ole virikkeitä tarpeeksi ja madottaakin täytyy välillä.Harkitse kuitenkin tarkkaan ennen,kun otat eläimen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.04.2009 - 08:53

meillä on kaksi kisua, mutta asutaan maalla keskellä ei mitään ja saavat olla ulkona ...yöt meitin poijat nukkuu niin kuin mekin...oli kaupungissa asuessa yksi kissa jonka ois kyllä pitänyt olla ulkokissa, oli niin pahantekijä, että sen jälkeen sai tapetoida ja remontoida useampaan kertaan..verkotimme parvekkeen ja siellä oli kiipeily ja rapimis juttuja , kyllä se siellä viihtyi, mutta , kun piti olla sisällä niin oli yksi riiviö..j'lkeen päin olen miettinyt , et ois pitänyt sil olla kaveri..joten jos mahdollista osta kaksi kisua , on kaverit, kun ovat ilman ihmis seuraa...nyt huomaan , että pojilla on kivaa , kun on paini kaveri...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.04.2009 - 09:21

voi ottaa, kissat on siistejä eläimiä ja soveltuvat hyvin sisä lemmikeiksi.. mulla oli monta kissaa nuorena, tosin asuttiin lapissa kaikesta kaukana.. nykyään puhjennut allergia, joka kovasti minua ihmetytti.. vaikka olen altistunut kissoille läpi elämän :(

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.04.2009 - 09:26

Moni kissa ei käy koskaan ulkona, mutta uskoisin että haluaisivat kyllä.
Vanhempien kissa pääsee ulos halutessaan, isä ulkoiluttaa kollia valjaissa niin monta kertaa päivässä kun katti vaan haluaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.04.2009 - 09:32

Ei kannata,oma kokemus,kissan paskan haju tulee asunnon ominais hajuksi,sekä kusen haju,aina kun joku vieras tulee ,se ihmettelee sitä hajua, vaikkei mitään sanoisikaan,vaikka kuinka yrittäisi olla siisti,niin uloste hajut tulee ominais hajuksi.Tästä omat kokemukset monen vuoden ajalta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 03.04.2009 - 10:07

Rohkenen olla kuminaaman kanssa hieman eri mieltä. Itselläni on kissoja ollut kerrostalossa, eikä minkäänlaista hajua niistä tartu. Siitähän se on kiinni, minkä verran ihminen vaivautuu siivoamaan niitä kissan pissoja ja kakkoja. Itse puhdistan astian joka päivä. Ei ole mitään hajuja. Itse taidan haista enemmän kuin kissa.
Kyllä kerrostaloon kissa sopii ihan hyvin. On helppo hoidettava, kun muistaa välillä leikkiä kissan kanssa. Nukkuu yöllä kuten emäntänsäkin. Ruokaa ja juomaa pitää olla aina saatavilla, ja vesi on vaihdettava päivittäin, kuten syömättömät ruoatkin, etteivät ala haisemaan.
Tosin kissa sitoo hoitajansa paikoilleen. Ei sitä voi jatkuvasti lähteä reissaamaan mihinkään, tai sitten pitää olla kissalle hoitaja. Jos olet paljon pois kotoa, älä ota kissaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.04.2009 - 10:31

Kyllä voit ottaa kissan kerrostaloon silloin siitä tulee sisä kissa. Hiekka laatikko sisälle ja kiipeily puu jossa on paikka kynsien teroitukseen. minu tyttöni asuu tampereella kerrostalossa myös ja vänellä on 2 aivan karvatonta kissaa. ei voi astman takia muuta pitää. mutta lemmikit pitää olla kun rakastaa niitä paljon.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 03.04.2009 - 10:40

Hajuhaitat? Nykyään on hyvät kissanhiekat, ettei taatusti tuoksahda huoneistossa eikä rappukäytävissä jos kissansa niihin opettaa. Ja ennenkaikkea kun omistaja välittää vaihtaa ne hiekat tarpeeksi usein! Siskollani on ollut kymmeniä vuosia kissoja (yksi kerrallaan) kerrostalohuoneistossa, eikä mitään ongelmia ole ollut koskaan. Tarpeenteko paikka kylpyhuoneessa, enkä ole ikinä haistanut mitään ylimääräistä siellä käydessäni. Kissoilla ollut aina omat lelunsa ja kiipeilypuunsa, ulkoiluttaminen käy lasitetulla parvekkeella. Sanoisin että hänen kissansa ovat aina olleet iloisen oloisia ja hyvinvoivan näköisiä vaikka ovat sisällä kasvaneet. Ja erittäin hyvin sopeutuneet. Ja vaatekaapin nurkkaan pääsee tarvittaessa suojaan jos uhkaava tilanne syntyy.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.04.2009 - 10:42

Kyllä voit ottaa kissan kerrostaloon.Siitä tulee sisäkissa.Hanki sille kissoille tarkoitettu kynsienteroituspuu,ettei se riko tavaroitasi kynsimällä niitä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.04.2009 - 10:59

Jos haluat joka päivä huolehtia , niin hanki toki.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.04.2009 - 11:38

Kokemusta sisä-ja ulkokissasta on monelta vuodelta.Kollipojat ovat viihtyneet,opetin varhain valjaisiin ja sekin onnistui.Viimeisin kollini pääsi ulkoilemaan(vapaana!!) mielin määrin ihanteellisissa kaupunkiolosuhteissa ja nautti olostaan; eli monen monta onnellista vuotta,yritän sillä lohdutella itseäni kunnes voin ottaa uuden kisulin..Kerrostalossa ei hajuhaittoja,jos itse huolehdit kissanvessasta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.04.2009 - 12:32

Voi ottaa kerrostaloon, hyvin ne viihtyy.. toki ois kiva että on parveke tai mökki missä kissat saavat välillä olla ulkona.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.04.2009 - 13:58

Kannattaa ottaa. Eihän kissoja muutenkaan saa ulkoiluttaa ilman valjaita, joten sisäkissana on kissankin opittava elostaan nauttimaan :-) Makean näköistä ja varmasti molemmille kivaa, on välillä tassutella yhdessä ulkona, komeissa valjaissa, joissa tietysti pimeällä heijastin, ja onneksi taluttaja harvemmin tarvitsee valjaita :-)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.04.2009 - 16:21

kandee, jos halut sisäkissan, hyvin onnistuu hoito. eikä kissan tarvitse ulos päästä olleskaan jos on sisäkissaks pienestä asti opetettu :) itelle tulee sisäkissa kuukauden päästä ja aion valjailla välillä käyttää sit kesällä ulkona.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.04.2009 - 18:32

Kyllä kissa kerrostalossakin pärjää.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.04.2009 - 02:15

pikkuinen kissanpentu oppii hyvin helposti myös kerrostalon tavoille, kun vaan huolehdit, ettei jää yksikään ikkuna auki, koska pieni kisu voi olla niin utelias avoimien ikkunoiden suhteen ja se ei osaa pelätä vaaraa. useimmiten luovutus ikäinen kissa on opetettu jo valmiiksi sisäsiistiksi, niin miksi ei siis voisi olla myös kerrostaloon:).

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.04.2009 - 15:26

kyllä kissan kanssa pärjää kerrostalossakin kun opettaa siitä sisäkissan.
Kuminaama on väärässä, että koko kämppa haisee sit kissan kusella ja paskalle.
EI PIDÄ PAIKKAANSA !!!!
Kissa kannattaa leikkuuttaa oli se sit uros tai narttu, ei haise pissa miltään!
Ja toiseksi, kyllä hajuttomuus on siitä kissan emännästä/isännästä kiinni.
Jos vaihtaa hiekat riittävän usein ja puhdistaa hiekkalaatikon, niin ei varmasti haise !!
Pidetäänhän me omakin WC puhtaana!!!
Valjaat on hyvä keino ulkoiluttaa kissaa.
Virikkeitä kissalle, niin viihtyy myös kerrostalossa.
Olkoompa lemmikki mikä hyvänsä, niin sen ottamista kannattaa miettiä/harkita tarkkaan.
Ei hetken milijohteesta.
Eläin vaatii huolenpitoa niinkuin me ihmisetkin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Eme
Vastattu: 06.04.2009 - 15:46

juu ihan hyvin voit ottaa..kissa viihtyy.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.05.2009 - 19:10

Kissan voi aivan mainiosti ottaa lemmikiksi kerrostaloon. Ainakin mikäli otat pentukissan ja saat kouluttaa sen alusta asti itse. Vanhemman kissan ottamisessa on jo paljon josseja ja muttia, mikäli se on tottunut elämään vaikkapa maalla. Hajuista ei kannata olla huolissaan, jos olet tosissasi kissaa ottamassa ja tiedät voivasi sitä hoitaa niinkuin pitääkin. On olemassa erikois kissan hiekkoja jotka maksavat hitusen enemmän kuin normaalit kissan hiekat mutta hajuhaitat häviävät kokonaan. Itse käytän erikoishiekkaa joka haihduttaa pissan hajut kokonaan, eikä tarvitse siivota laatikosta kuin kakat. Ja tämän teen itse n. 2 kertaa päivässä. Omistan neljä kissaa. Sellainen asia mikä kannattaa otaa huomioon alusta asti kun kerrostalosta on kyse, että kouluttaa kissan nukkumaan öisin tai olemaan muuten hiljaa. Tämä onnistuu itselläni ainakin ruokinnan oikean ajoituksen ja iltaisin leikkimisen avulla. kaikki kissat ovat erilaisia joten oikeat ajat ja suhteet pitää opetella itse. Omat kissani tarvitsevat paljon huomiota ja hellyyttä ollakseen tyytyväisiä. Muutamia kertoja on joutunut mököttävän kisun kakkoja lattialta siivoilemaan. Omasta mielestäni kissat ovat sitä mukavempia mitä mukavampi niitä kohtaan on. Ovat pirun fiksuja ja ymmärtävät helposti mitä tarkoitat. Tottelemattomuus omien kissojeni kohdalla on yleensä vain piruilua tahallista ärsyttämistä. Tyttökissoista sen verran että kannattaa opettaa pienestä asti kuka määrää koska ovat erittäin omapäisiä. Mutta ilman näitä mussukoita en tahtoisi elää päivääkään. :) Eli kokonaisuudessaan jos olet vastuullinen ja osaat huolehtia kisustasi niin erittäin mukava seuralainen kerrostalo kämppään. :) Kaikki kisut on ihan omaa luokkaansa ja saat varmasti ainutlaatuisen kaverin siitä itsellesi.