Miksi eurosta tuli useimpien mielestä vain markan arvoinen, vaikka todellinen arvo on kuutisen markkaa? eikö ihmiset osaa laskea?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 03.04.2009 - 06:01

Kaikki hinnat ovat nousseet niin paljon että tuntuu kuin se € olisi markka, mieheni osti leipomosta 4 lihapiirakkaa ja ne maksoi 6.60 €, kysyin olisiko hän ostanut n. 40 markan arvoiset piirakat markka aikaan, niin ei kuulemma missään tapauksessa, että näin raha menettää arvonsa.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 03.04.2009 - 01:33

Eivät kai,mutta kallistahan on.Tuntuu,että 100 mk sai vaikka mitä,mutta nykyään 20 eurolla ei saa paljoakaan mitään esim. ruokaa yms....

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.04.2009 - 01:37

Euron reaaliarvo lienee suunnilleen sama kuin viidellä markalla silloin vaihtohetkellä, mutta kyllä monessa 'pikkujutussa' on tehty tosi isoja pyöristyksiä, esimerkiksi 'kahvi ja pulla' huoltoasemalla menee melkein tolla markka=euro kaavalla tänä pänä ... se miksi? onkin sitten isompi kysymys ...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.04.2009 - 03:11

Vähäviisas tuossa selvitti jo reaaliarvoa ja juuri noita "pikkujuttuja" jotka kyllä ärsyttävät, etenkin kaikkein pienimmissä ostoksissa. Tikkuaski voi maksaa jopa viisi markkaa, kun sen ennen sai kymmenellä pennilläkin.
Onneksi on tapahtunut myös päinvastaista kehitystä, kuten elektroniikassa ja kameroissa. Muutaman vuoden takaista huippukamaa vastaavaa tavaraa saa murto-osalla entisistä hinnoista.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.04.2009 - 03:27

inflaatio

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.04.2009 - 06:01

sillä ei oo enää mitään väliä mitä markka oli kun nyt käytetään euroja.. en ymmärrä miksi ihmiset miettii 'mitäköhän toikin on markoissa'

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.04.2009 - 08:47

Olen miettinyt tätä samaa asiaa monta kertaa,härskisti ovat hintoja nostaneet euron turvin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.04.2009 - 08:48

koska teoriassa se on se noin 6 mk, mutta käytännössä nykyään, ainakin pikkusummissa, euro ja makka on nykyään saman arvoinen..Esim. enne sai pikkusukkia ja kalsreita pojille 7 mk lla, nyt ne maksaa 7 €, samaten aikakausilehtia sai aikaiemmin 3-4 mk, nyt ne on 3-4 €, samoin isot summat on hämärtyneet, Jos ait talon aikaiemmin 400 000 mk, niin nyt talojen keksihinta pöörii 400 000 €. Jotta näin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.04.2009 - 08:58

se lähti jo heti, kun ekut tuli niin suoraan markka - euroon...ja niin se nytkin menee, mutta kuin niin ei palkat, jos sait 10.000 t mk...niin eu aikaan et saanut 10.000t ekua.....että ei sentäs joka asiassa sitä muunnettu mk-euro....vaikka oikeus ja kohtuus oiskin ollut , kun kaiki muut hinnat muuttuivat..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.04.2009 - 09:29

Kaikkihan kallistuu aina - nyt oli vain hyvä tilaisuus nostaa hintoja kunnolla.
Tosin kaikki tutkimukset asian tiimoilta väittävät että hinnat eivät olisi nousseet tuona aikana normaalia enempää.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.04.2009 - 09:55

Rahalla taiipumus heikentyä aika nopeasti,joskus aikoja sitten kuulin Saksassa oli halvampaa tapedoita seinät seteleillä kuin ostaa tapettia.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 03.04.2009 - 09:58

Ennen sai markalla sen, minkä nyt eurolla. Hävytöntä suorastaan. Eikä muutamassa vuodessa ole hinnat niin paljon nousseet. Mutta hölmö suomalainen maksa mitä pyydetään. Siis minäkin, olenhan suomalainen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 03.04.2009 - 10:31

Eivät kaikki todellakaan osaa laskea, tai sitten he ovat niitä joiden ei tarvinnut edes markka aikaan laskea mihin rahansa laittoi. Tarve on, maksoi mitä maksoi. Olen itse kai niin vanhan aikainen - ja nuuka - että kyllä minä käännän hinnan aina markkoihin ja teen sen jälkeen ostopäätöksen. Esim. mitä järkeä minun on maksaa vetisestä kurkusta 24 markkaa kilolta? Tosin ajattelen myös, että ovathan palkatkin kyllä nousseet ehkä samassa suhteessa, ennen markka tuntipalkkaan, nyt euro jne. Mutta kyllä euron kustannuksella on hintoja kikkailtu. Huomattavasti kalliimpaa kuin ennen. Käyttämäni maito maksaa 1,55 euroa, eli reilut 9 markkaa litra. Paljonkohan maito maksoi ennen euroa, en enää muista. Huh! Muistatteko kun ennen sai jonkin pienen jutun 50 pennillä? Saako nykyään 10 sentillä mitään?
Rakas tuttu 1pennin Nalle-karkki - mitähän mahtaa maksaa nykyään?

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.04.2009 - 10:44

Jotkut eivät osaa laskea ja siitä tulee pidemmän päälle ongelmia.Minä käännän vieläkin suuremmat ostokset markoiksi ja joskus pienemmätkin.Eräänä päivänä ostin pullapitkon ja käänsin sen hinnan markoiksi,pullapitkon hinnaksi tuli 47 markkaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.04.2009 - 11:01

Hinnat ovat nousseet sellaista tahtia etenkin viimeisen kahden vuoden aikana,että ei tarvitse enää muunnella.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.04.2009 - 16:35

Eurolla ei saa nykyään enää oikeen mitään.. Ennen jäi pienestäkin palkasta aina säästöön rahaa, nykyään ei jää mitään! Kaikki menee mitä tuleekin, vaikka kuinka lasket nii ei auta. Ruoka on niin kallista. Juuri niinkuin tuolla aikaisemmin joku sanoi että 100mk sai ison muovipussillisen ruokaa, nykyään 20€ ei saa edes pussia puolilleen. Suututtaa tämmönen. Minkäs teet, ei ilman ruokaakaan voi olla..vaatteet kuluu.. Kaikkea on pakko ostaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.04.2009 - 15:36

Markkaa ei enää oo... ja uutisissa joskus oli, että jos olisi, niin sen arvo ei enää olisi sama kuin euroon siirryttäessä vaan yksi euro olisi alle kuusi markkaa. Sitäpaitsi, kyllähän 20€:lla saa tavaraa vaikka pari kassillista, elintarvikkeitakin, kun vaan miettii mitä kassiinsa laittaa eikä osta sitä kalleinta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Eme
Vastattu: 06.04.2009 - 23:30

Ei ne varmaan osaa laskea.. ihme juttu kyllä