henkilötietovarkaus?

mitä voi tehdä, jos joutuu kyseisen rikoksen uhriksi?

Avainsanat: henkilötietovarkaus

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 03.04.2009 - 01:38

Silminnäkijä: Varo henkilötietovarasta

TV2 Klo: 22.35 Pvm: 02.04.2009

Identiteettivarkaus on nopeasti kasvava rikollisuuden muoto. Miten henkilöllisyys käytännössä varastetaan? Toimittaja Ami Assulin.

Tietokoneen nettiyhteyden kautta urkitaan käyttäjätunnuksia ja salasanoja. Näyteettinpä miten ammattitutkija sai Suomen sirupassinkii kopioitua ja tehdä väärälle nimelle vaikka Suomen passin pitäisi ollaa maailman turvallisimpia. Kortit ym. ei ole mikään ongelma vaan esim. fascebookissa lähetettyjä tietoja voidaan kaapata. Olkaapa tarkkoja oman tietoturvanne, salasanojen, käyttäjätunnusten ja tietojen mitä netissä käsittelette ja lähettelette. Salasanat vaihtoon ja riittävän hankalaksi joista ei henkilötietojen jäljille pääsisi helposti. Voi ruveta laskuja tulemaan suuriakin eri tahoilta. LÄHIVERKON SUOJAUKSET KUNTOON ! Katsokaa YLE Areenasta. Linkki: areena.yle.fi/toista?id=2071119

Lähteet:
Silminnäkijä: Varo henkilötietovarasta

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vieras
Vastattu: 03.04.2009 - 00:16

Jäädyttää pankki- ja luottokorttinsa. Ilmoittaa pankille, ilmoittaa poliisille jne.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.04.2009 - 00:58

Ottaa yhteyttä kaikkiin mahdollisiin ja mahdottomiinkin viranhaltioihin ja tuntemiinsa henkilöihin sekä tosiaan ilmoittaa kaikki korttinsa jäähylle ja hankkia uudet, Jos ei sekään auta niin ottaa yhteyttä lakimieheen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.04.2009 - 01:36

Kannattaa ilmottaa kaikkialle ja ottaa yhteyttä poliisiin tehden rikosilmotuksen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.04.2009 - 03:17

Tuossa olikin jo hyviä vastauksia, mutta kaikesta huolimatta lisäisin vielä, että asiaan kannattaa suhtautua ihan "aikuisten oikeasti", sillä tämä on sellainen asia joka saattaa räjähtää arvaamattomiin mittoihin, eikä aina välttämättä koske "jotain muuta" kuin itseä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.04.2009 - 08:51

Timppa antoi hyvän vastauksen kysymykseesi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.04.2009 - 08:58

Timpan avstaus on kattava. varokaa facebookia. Koneilla suojaus kuntoon.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.04.2009 - 09:01

katsoin tuon ohjelman ja olin ihan äimänkäkenä, kun se kävi niin sutjakkaasti..huh huh...se ois kyllä kauheaa, ja mistä sitä tietää käyttääkö jo joku minunkin tunnuksia....? mihinkään ei voi luotaa...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.04.2009 - 09:32

Pahimmissa tapauksissa voi vaihtaa sosiaaliturvatunnuksen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 03.04.2009 - 09:53

Joskus tämän tietoliikenneajan ongelmien vuoksi tekisi mieli sanoa, kuten mummoni aikoinaan, että enpä olisi halunnut tätä päivää elää.
Varovaisuus ja maltti auttavat jos auttavat.
Ota yhteys poliisiin ja sieltä saat ohjeita miten menetellä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.04.2009 - 10:45

Täytyy tehdä heti ilmoitus pankkiin ja muihin rekisterinpitäjiin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.04.2009 - 11:02

Rikosilmoituksella aloitetaan uuden luominen.