Miten lasketaan kolesteriarvo käsitteistä S-Kol, S-Kol-HDL ja fs-Trigly

Lisätty: 02.04.2009 - 21:56

Kun sitä hyvälaatuistakin kolesteria on olemassa ja sitäkin tarvitaan. Pitäisi kokonaisarvo viiden pintaan jotenkin saada.

Avainsanat: kolesteri lääketieteelliset lyhenteet

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 02.04.2009 - 21:53

En tosiaankaan tiedä, mutta olen autuaasti elänyt siinä uskossa että se olisi noiden summa?

Lisätty: 02.04.2009 - 22:38

siis ilmeisesti olin täysin väärässä (tässäkin asiassa), mutta selityksenä kerrottakoon että minulla on perimänä hyvin alhaiset arvot, huonoista elämäntavoista huolimatta, eikä asia ole silleen konkreettisesti koskaan koskettanut. sorry

Kysyjän kommentti

Autuaat ja vilpittömät ilman kolesterolia perivät maan.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 02.04.2009 - 22:08

Viitearvot löytyvät esim. "tohtori.fi"stä

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 02.04.2009 - 22:27

S-LDL = S-Kol – S-HDL – (0.45×Trigly). Tämä kaava toimii jos triglyseridiarvo on alle 4 mmol/l.

S-LDL = kansankielessä paha kolesteroli
S-Kol = kokonaiskolesteri
S-Kol HDL = kansankielessä hyvä kolesteroli
Trigly = triglyseridit

Lunttasin näistä:
www.poliklinikka.fi/?id=5395...ge=8059749
fi.wikipedia.org/wiki/HDL-kolesteroli

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.04.2009 - 09:57

Koska "pahan kolesterolin" määrä selviää osin laskennallisesti, tulisi normaali triglyseriditaso tietää tarkasti. Koska trigly-arvot veressä ovat nousseet aina ruokailun jälkeen tunneiksi, sitä enemmän mitä rasvaisempaa ruokaa syödään, tulee ennen kolesterolimittausta paastota (vettä saa juoda) jopa yli 10 tuntia, mieluinen yön yli. Siksi ihmetyttää, että kolesterolimittauksia tehdään ex-tempore jopa kauppakeskusten käytävillä.

Lähteet:
www.terveysportti.fi/terveys...i=snk03084

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.04.2009 - 10:53

Parempi jättää ne laskut laboratoriolle.Muuten voi tulla vääriä vastauksia.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.04.2009 - 14:54

Minun pitää labraan mennä ne tarkistuttaa,mutta pelottaa..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.04.2009 - 15:11

Kyllä laskemiset on ¨paras jättää alan ihmisten asiaksi...kun on kyse kolesterolista.

Lähteet:
0ma tieto