Tiedättekö mitä ciceromitalla mitataan tai lasketaan?

Oletteko kenties käyttäneet ciceromittaa?

Lisätty: 02.04.2009 - 21:15

Se on muuten älyttömän hyvä mitta, siinä on paljon tietoa kun osaa käyttää.

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 02.04.2009 - 21:44

(1)
Cicero on Didot-järjestelmän typografinen mitta, joka jakaantuu 12 pisteeseen (yksi piste on noin 0,376 mm). On olemassa kaksi muuta järjestelmää: metrinen ja pica-järjestelmä. Viimeksi mainittu on anglosaksinen järjestelmä, jota käytetään yhä enemmän myös Euroopassa. Pica-piste on 0,352 mm, ja sen 12 pisteestä muodostuvaa kerrannaista kutsutaan Yhdistyneessä kuningaskunnassa nimellä em ja Yhdysvalloissa nimellä pica.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 02.04.2009 - 21:12

on jonkin moinen latojakoneen mitta...tai jotain...en ol käyttän..vaikka kirjapainossa olinkin 10v..en tehnyt päivääkään alantöitä siellä...

Lisätty: 02.04.2009 - 22:02

vähäviisalta hyvä vastaus, mutta en kyl tajunnut mitään..no luen aamulla uusiksi, josko unimassa nyt treffeille houkkutelee ja aivot jo melkein sammun ja silmät pilkil...öitä teille kaikkille ja hyviä unosia...!!!!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.04.2009 - 22:10

personal.inet.fi/koti/jukka....ysside.htm tässä linkissä tietoa merkillisestä mitasta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.04.2009 - 22:10

Melkein kuin oisin ihan itte vastannu; V V ehti (taas) enste.
Kikero koittaa kelloa, Cicero coittaa celloa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.04.2009 - 23:29

ei mitään tietoa edes mikä se on :/

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.04.2009 - 01:40

Eipä oo hajuakaan mikä ihme vempele toi on joten en oo käyttäny. :/ En oo kuullu ees moisesta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.04.2009 - 10:56

Ei mitään tietoa,mutta VV:n vastauksesta sain uutta tietoa.Hyvä kysymys.