Osaisiko joku sanoa selvästi miten Marc Ghagallin taide vaikuttaa tänään?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 02.04.2009 - 13:33

Marc Chagall (1887-1985) oli venäläisjuutalainen taidemaalari. Hän maalasi satumaisia, unenomaisia kuvitelmia, teki lavasteita, kirjankuvituksia ja julkisia maalauksia mm. Pariisin oopperaan ym.

Hänen kuvissaan on sekaisin arki ja pyhä, alhainen ja ylhäinen. Hän antaa humaanin kuvan juutalaisuudesta.

Vaikka minulla on julisteina kotonani Chagallin töitä, kysymyksesi on vaikea.

Luulenpa, että ainakin jungilaiset psykoanalyysin kehittäjät ovat saaneet pontta Chagallin unikuvista.

Huomasitko, että olit kirjoittanut sukunimen väärin.

Lisätty: 02.04.2009 - 17:54

Tehtävääsi liittyy ainakin valtion suhde taiteilijoihin.Harkitsepa sitä.

Chagallin asuessa venäjällä
valtion antama tuki oli porrastettu kunkin teoksen poliittisen käyttökelpoisuuden mukaan. Chagall oli hyvin alhaalla tässä hierarkiassa. Eiväthän oikeaoppiset toverit voineet ymmärtää miksi lehmä on vihreä tai miksi hevonen lentää taivaaseen.

Minä pidän tavattomasti Marc Chagallista. Kerran Turussa oli esillä hänen taulujaan ja tiesin, että siellä on "siniset rakastavaiset". Minun oli saatava nähdä se. Matka Väinö Aaltosen museoon meiltä on 350 km.

Chagallin Pariisin aikainen elämäntoveri Blaise Cendrars kuvaa häntä näin:
"Hän nukkuu
Nyt hän on hereillä
Aivan yhtäkkiä hän maalaa
Tarttuu kirkkoon maalaa kirkolla
Tarttuu lehmään maalaa lehmällä
Sardiinilla
Pääkallolla käsillä veitsillä
Maalaa härän hermoradalla
Kaikille liatuille pienten juutalaiskaupunkien kärsimyksille
Venäjän syvyyksien rakkaudenkiihkon kiduttamille
Ranskalle
Kuolemalle sydämen himoille
Hän maalaa reisillä
Hänen silmänsä ovat takapuolella
Siellä ne ovat teidän kasvonne
Sinä olet se hyvä lukija
Minä olen se
Hän se on
....jne..

Lähteet:
oma harva pää/lisäys päiväunien jälkeen

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 02.04.2009 - 13:16

käy katsomasa wikimediasta, sieltä löytyy , jotain hänestä...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.04.2009 - 13:26

Mihin sen pitäisi vaikuttaa, mitä tarkoitat ylipäätään? Wikip(m)ediasta ei tuohon selitystä taida löytyä... taiteensa vaikutus vaikka nykytaiteilijoihin, siinä voisi olla jotain itua kysymykseksi.

Lisätty: 02.04.2009 - 14:21

Taiteilijat ottavat vaikutteita toinen toisiltaan, eli sillä tapaa vaikutusta on. Mutta onko nykytaiteilijoihin, nyt eläviin, en tiedä.
taiteessahan on omat koulukuntansa ja aikalaisryhmänsä, näin on ollut aina ja tuee olemaan. Jokin on "muodissa" ja paineita tehdä taidetta sen mukaan vaikka ei välttämättä haluaisikaan. Mutta taiteilijankin täytyy elää...
tavlliseen ihmiseen eli taviksen elämänä nyt ei ole maalarilla vaikutusta tietenkään mutta taidetta harrastavalle (sitä tutkivalle ja siitä nauttivalle) on taiteella vaikutusta myös arkielämään.
Chagallista en ole erityisemmin pitänyt koskaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 02.04.2009 - 13:34

Onhan se arvossaan, mutta ei sillä mitään vaikutusta kenenkään elämään ole tänään eikä tulevinakaan aikoina. Ehkä joku on voinut ottaa vaikutteita omaan tuotantoonsa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.04.2009 - 15:59

Chagall vaikuttaa esteettisyydellään, ja inhimillisyydellään.